sâmbătă, 13 martie 2010

ZAMBETUL LUI GAGARIN ...VAZUT PRIN OCHII LUI CEHOV



AM ATERIZAT.BANEASA MI SE PARE LA FEL DE TRISTA PRECUM O PADURE RUSA. SA SPUNEM PADUREA VLADIMIR, UNDE A CAZUT ZAMBETUL LUI GAGARIN LA SFARSIT DE MARTIE 68! AU MAI RAMAS ZAMBETUL SAU SI MULTE CONTROVERSE...
NASCUT PE 9 MARTIE 1934, CU SIGURANTA CA AZI,GAGARIN AR FI FOST VENERAT SI ADULAT DE CATRE RUSI RUSI, IN GENERAL, SI DE CATRE "RUSII SAI ALBI", IN SPECIAL!
MI-AM APRINS O TIGARA, TAXIURILE ZBOARA PRIN FATA OCHILOR MEI.TAC SI MA RETRAG SPRE PISTA AEROPORTULUI . MA GANDESC, CA UN PARADOX LA CEHOV, SI LA "ULTIMILE ZILE ALE LUI OBLOMOV". MINT NU MA GANDESC LA ASA CEVA, CI DOAR LA FILMUL LUI MIHALKOV "PIESA NETERMINATA PENTRU PIANINA MECANICA". SI MA INTREB:
"OARE CUM AR FI VAZUT CEHOV ZAMBETUL LUI GAGARIN, IN ACEA LUME SLAVA, SUPUSA DECANDENTEI, DAR CARE AR DA TOTUL, ABSOLUT TOTUL, PENTRU UN ZAMBET DE "ICOANA RUSA"?

DESI, POATE PAREA LA PRIMA VEDERE, O VARIANTA RUSA A ROMANULUI AUTOHTON,
"CIOCOII VECHI SI NOI", TOTUSI CRED CA IN EA SE PIERDE SUFLETUL SLAV!
INSA, CEEA CE STIM FOARTE PUTINI DINTRE NOI ESTE FAPTUL CA "CEHOVA" A MURIT LA DOAR 44 ANI DEPARTE DE RUSIA SA, IN ORASUL GERMAN...BADENWEILLER!
UNDEVA, INTRE RAFTURILE MEMORIEI AM GASIT URMATOARELE RANDURI:

"De acolo, trupul său a fost adus într-un vagon frigorific, la Moskova. A fost înmormîntat la cimitirul Novodevsky, iar acolo Maxim Gorki şi Fiodor Şaliapin, un mare scriitor şi un mare cîntăreţ de operă, au ridicat o ditamai cruce pentru scumpul lor prieten, Antioşa.
Un mare scriitor dar şi un suflet mare, cald, rusesc.

Într-o scrisoare trimisă unui prieten, el scria: „Medicina este soţia mea cea iubită, iar literatura este amanta mea. Cînd mă satur de una, îmi petrec noaptea cu cealaltă.”
Cehov şi-a început studiile medicale la Moskova în anul 1879 şi le-a terminat în 1884. În anul 1890, moare de tuberculoză fratele său, Nicolai. Cehov a fost zguduit şi a plecat din Moskova, a străbătut 8 000 de kilometrii, traversînd Siberia, pentru a ajunge în insula Sahalin, o zonă unde erau deportaţi dizidenţii politici ruşi. Nici ţarii n-au fost cu mult mai buni decît comuniştii. Se pare că erau acolo cam 10 000 de suflete nefericite.

Cehov investighează condiţiile lor de trai, face statistica mortalităţii şi îngrijeşte bolnavii. Scrie o carte, „Insula Sahalin”, unde consemnează faptul că acele fiinţe exilate trăiau „la limitele de degradare umană”. Lucrarea sa a fost refuzată de Şcoala de Medicină din Moskova, fiind considerată nedemnă pentru o teză de doctorat, din cauză că era prea „sociologică”.

Cehov a fost medic la 80 de kilometrii de Moskova, în satul Malikohova, începînd cu anul 1891. Bolnavii se deplasau şi 50 de kilometrii pentru a fi consultaţi de doctorul cel nou venit din Moskova. Cehov a dat consultaţii gratuite, a completat cu conştiinciozitate mii de reţete şi a făcut în mai puţin de şase luni, 576 de vizite la domiciliul bolnavilor nedeplasabili. A participat la lupta cu holera, din iulie 1891, consultînd peste 1000 de bolnavi.

Cehov a scris peste 400 de povestiri scurte, care sunt mici frînturi decupate din realitate, uneori şocante, întotdeauna originale. Dintre cele 6 piese de teatru, patru se joacă şi astăzi cu mare succes: Pescăruşul, Unchiul Vania, Trei surori şi Livada de vişini. Au fost făcute peste 70 de filme, avînd la bază piesele sau schiţele sale.

Cum era de aşteptat, medicii ocupă un loc şi în creaţia sa. Apar Lvov în „Ivanov” şi Dorn în „Pescăruşul”, ambii mai mult macelari incompetenţi decît medici, apoi Cebutkin, un alcoolic care admite că a uitat tot ce învăţase, din pricina băuturii, dar mai ales Mihai Astrov, din „Unchiul Vania”, unde se poate recunoaşte vocea lui Cehov, atunci cînd spune că „de dimineaţă pînă seara nu are nici un moment de odihnă, iar noaptea se culcă cu teama că va fi trezit din somn de cine ştie ce bolnav".

AM INCERCAT UN EXERCITIU DE VOINTA, PENTRU A INTEGRA PE GAGARIN IN PIESELE RUSE... AM RENUNTAT. MA GANDEAM DOAR ATAT CA:
ATAT CEHOV , CAT SI GAGARIN AU MURIT DEPARTE DE CEI DRAGI LOR! UNUL LA SUTE DE KILOMETRI "SPANZURAT" IN AER; IAR CELALALT IN GERMANIA LUI GOETHE, LA ORA 3 DIMINEATA!

M-AM UITAT DIN INERTIE, SPRE CER. AM ZARIT ZAMBETUL LUI GAGARIN UITAT INTR-UN CIUDAT CURCUBEU.IAR IN MINTE IMI REVENEAU SCENE DIN FILMUL LUI MIHALKOV!

SI ATUNCI MI-AM DAT SEAMA, CA CINEVA DIN NEMARIGINIRILE RUSE, IMI SUFLA PE UN CIUDAT VANT DE STEPA:

"ATENTIE, MOTOR..SE FILMEAZA!"

"LINISTE SE FILMEAZA"!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu