luni, 10 septembrie 2012

EXCURSIE IN TIMP ... CU ORIENT EXPRESUL


ERA CAT PE CE SA MA BUCUR, DAR DEGEABA... PANA SI ORIENT EXPRESUL A PLECAT CU GEAMURILE SPARTE DIN ROMANIA! SI UNDE ANUME? IN SIGHISOARA... ÎN REST, CU EL..ADICA CU ACEST EXPRES AI SENZATIA UNEI CALATORII IN TIMP... CARE INCEPE AZI..SI SE TERMINA TOT IN ZILELE NOASTRE... CU INTREBAREA "MA MAI TI MINTE?"
 DACA NU STIATI SI ANUL ACESTA PERLA FEROVIARA EUROPEANA A TRECUT SI PRIN ROMANIA... DAR DUPA GEAMURILE DE LA SIGHISOARA, S-AR PUTEA CA VISUL EXPRESS AL EUROPEI SA IA O MICA PAUZA.... IN TARA LUI DRACULA... ESTE ADEVARAT CA NU-I DE COLO SA AI 10.000 DE EURO CA SA FACI O CROAZIERA , TIMP DE O SAPTAMANA PRIN TOATA EUROPA. VA ROG SA VA UITATI MAI JOS...


Orient Express este numele unei linii feroviare de distanță lungă pentru pasageri care a fost inițial operată de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania Internațională de Vagoane de Dormit). Ruta ei s-a schimbat de multe ori. Deși originalul Orient Express a fost o simplă linie feroviară internațională, numele ei a devenit sinonim cu călătoria luxoasă. Cele două orașe care formau Orient Express-ul erau Paris și Istanbul, cele două orase legate la început.
Actualul Orient Express nu mai face legătura dintre Paris și Istanbul. Actualmente este doar o călătorie nocturnă între Paris și Viena. Ultima călătorie a avut loc pe data de 8 iunie, 2007. De atunci, ruta, deși inca se numește Orient Express, a fost scurtată, cu start de la Strasburg până la Paris.

 Primul tren Orient Express a fost pus în circulație la 5 iunie 1883 și a unit Parisul de Constantinopole prin Nancy - Strasbourg - München - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia - Timișoara - Caransebeș - Vârciorova - Craiova - Piatra Olt - Pitești - București - Giurgiu - Smârda (2.627 km). De aici, pasagerii erau transportați cu feribotul peste Dunăre la Ruse, în Bulgaria, pentru a lua un alt tren spre Varna, unde urma o nouă transbordare, pe un pachebot al companiei austriece Lloyd, cu care pasagerii ajungeau, după un voiaj ce însuma 83 de ore și 30 de minute, la Constantinopole (Istanbul). În 1885, o nouă rută a fost deschisă, de această dată se ajungea la Istanbul pe cale ferată prin Viena spre Belgrad, două transporturi la Niș și Plovdiv și apoi până la Istanbul pe cale ferată. După deschiderea podurilor peste Dunăre, de la Fetești și Cernavodă construite de inginerul român Anghel Saligny, traseul trenului a fost prelungit până la Constanța de unde pasagerii erau preluați de vapoarele Serviciului Maritim Român. Istanbul a fost punctul cel mai estic până la 19 mai, 1977.
  • Primul Război Mondial

La începutul Primului Război Mondial, în 1914, serviciul pe această linie a fost întrerupt. A fost reluat la sfârșitul ostilităților, în 1918, iar în 1919, prin deschiderea tunelului Simplon (lung de aproximativ 20 de km), s-a permis accesul spre Istanbul via Milano, Veneția și Trieste. Serviciul pe aceasta rută se numea Simplon Orient Express și a fost folosit pentru a descongestiona traficul de pe ruta veche. Tratatul de la Saint-Germain prevedea ca Austria să accepte acest tren. Înainte, Austria accepta să treaca trenuri pe teritoriul ei doar dacă trenul respectiv trecea prin Viena.
  • Apogeul Orient Express-ului

Anii '30 au desemnat perioada de glorie a Orient Express-ului, cu trei servicii paralele funcționale: Orient Express (traseul clasic), Simplon Orient Express (prin Italia) și Arlberg Orient Express, care circula via Zurich și Innsbruck spre Budapesta, cu vagoane de dormit rulând de acolo spre București și Atena. În aceasta perioadă, Orient Express-ul și-a căpătat reputația pentru comfortul și luxul său, având în garnitură vagoane de dormit și vagoane-restaurant, cunoscute pentru calitatea bucătăriilor lor. Persoanele regale, nobilii, oamenii de afaceri, diplomații și burghezii erau principalii clienți.
  • Al Doilea Război Mondial

Începutul celui de-al Doilea Razboi Mondial a întrerupt din nou serviciul, care nu a mai fost reluat până în 1945, la încheierea războiului. După sfârșitul războiului, serviciul a fost reluat, excepție făcând varianta spre Atena, unde închiderea graniței dintre Grecia și Iugoslavia a întrerupt acest serviciu. Această graniță a fost re-deschisă în 1951, dar închiderea graniței dintre Bulgaria și Turcia între 1951 și 1952 a întrerupt accesul trenurilor spre Istanbul. După ce s-a lăsat Cortina de Fier, serviciul a continuat, dar țările comuniste au început să înlocuiească vagoanele vechi cu cele proprii.
  • Orient Express-ul Direct

     Până în 1962, Orient Express-ul și Arlberg Orient Express și-au încetat activitatea, rămânând doar Simplon Orient Express. Acesta a fost înlocuit în 1962 de un serviciu mai lent numit Direct Orient Express care făcea curse zilnice între Paris și Belgrad și de doua ori pe săptămână de la Paris spre Istanbul și Atena.

În 1971, compania Wagon-Lits a încetat să mai ruleze propriile vagoane sub nume propriu și să primească venituri prin suplimentele de pe bilete. În schimb, și-a vândut sau închiriat vagoanele spre alte companii naționale, dar a continuat să asigure personal pentru vagoane. În 1976, cursa Paris-Atena a fost anulată iar în 1977, trenul Direct Orient Express dintre Paris și Istanbul a fost anulat, ultima călătorie dintre cele două orașe având loc pe data de 19 mai a acelui an.

SINAIA... SI UN CASTEL SUPUS UITARII ... CAM ASA S-AR PUTEA NUMI AZI, ATAT CASTELUL PELES, CAT SI PELISORUL....

CAM ATAT PENTRU AZI... SI GEAMURILE SPARTE DE LA SIGHISOARA....

Un comentariu: