miercuri, 9 august 2023

CFR-ul nu-i prea iubit...în E.U... (H.R)opa!?

Azi, că aşa-i "rumânul", am decis că, dacă tot e vacanţă şi ar trebui să merem în oarece destinaţii; primul gând ne zboară spre trenuri... dar, ce să vezi? Acolo "scroafa-i moartă" cam demult, iar mecanicul de locomotivă... cam tace şi nu are ce(mai) face! De ce asta? Păi citiţi-mă şi veţi înţelege. Mai direct, iată cam cum stă trebuşoara acolo...

Iată mai jos continuarea analizei, făcută cu mult „sânge la rece” a situaţiei la zi, a ceea ce mai înseamnă  în prezent, Căile Ferate Române; asta prin „gura sindicatelor” şi mai exact a singurului „martor” de cursă lungă (care mai există azi), Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă. 

                    

              Personajul "Principal": Iulian Mântescu-lider de sindicat CFR

Aşa veţi putea afla adevăruri încă „nepronunţate”, ori spuse la vreo şuşă, pe culoarele interminabile ale ministerului, ori a vagoanele insalubre , cu care azi CFR-ul se prezintă, pe multe din liniile, din ţară.

Rep: Cum vedeţi dumneavoastră, căci deja este un paradox, dar repet... deşi la parlamentul european, comisar pe acest segment al transporturilor este un român, mă refer aici la doamna Adina Vălean, totuşi transporturile româneşti nu neapărat că ar trebui să fie favorizate; dar este ca la fotbal ... să ai acel 5%, din start, dacă joci, cum se mai zice pe „teren propriu”! Ori asta nu se prea simte...

I.M: Da, e un paradox, într-adevăr. Nu a făcut nimica doamna Vălean, mă refer aici, la calea ferată, respectiv CFR Marfă. Aici, în opinia mea putea să se negocieze în alţi termeni „soarta” lui CFR Marfă!Şi nu să avem o decizie, prin care Consiliul Europei să dea o decizie prin care să se ceară a fi „lichidaţi”!

Spun asta pentru că avem o legislaţie a societăţilor de stat, din România; bun s-a declarat ajutor de stat ilegal. Dar eu unul nu  am văzut unde stă acea ilegalitate. De fapt, la presiunea FMI, dar şi a Băncii Mondiale, pe timpul guvernării Ponta s-a încercat privatizarea CFR Marfă. De aici, eu unul consider că statul român şi-a făcut datoria; ea fiiind „curăţată” de toate datoriile. Iar de asta nu a beneficiat doar Marfa; ci şi cei la CFR SA. Atunci s-au stins datoriile către bugetul de stat, prin capitalizare. 

                                           

                                            Tren Marfă -România

Vinovăţia este a celor care au reclamat la Comisia Europeană; au fost trei firme care au concurat şi a câştigat GFR-ul, dar neavând acei 200 de milioane de euro; bani care trebuiau să-i vireze în bugetul statului, s-a anulat privatizarea. Ori, nu este de vină statul român că GFR-ul nu a avut acei bani, la acea vreme. S-a încercat, pe acele vremuri a se face nişte „sforării”, dar dacă nu intervenea preşedintele de atunci, nota bene, Traian Băsescu, ministrul de resort de atunci, Fenechiu... împreună cu premierul Ponta căzuseră într-o capcană ieftină. Şi vroiau a semna un „contract de privatizare”, cu plata celor 200 de milioane, pe termen de 10 ani.

Ceea ce, nu prea era în regulă... tu ai o societate care era evaluată, la bursă să zicem, undeva la aproape 2 miliarde de euro, cu 10% şi vroiai a plăti acei bani, după 10 ani... timp în care vindeai la fier vechi câteva locomotive şi rămâneai cu bunuri ale statului român în valoare de aproape 2 miliarde de euro...

Rep: Ultima dată, aţi ieşit în presă şi aţi spus că:”în viitori zece ani, CFR-ul, mă refer la călători, va avea o altă faţă”! Vă menţineţi şi acuma această poziţie?!

I.M: Da, mai mult chiar eu zic că peste 10 ani, atât CFR Călători, dar şi restul de firme care activează la ora actuală, pe teritoriul României şi au contracte de servicii publice vor arăta cu totul altfel.

Întreaga cale ferată va arăta altfel; eu cred că dacă, din acei bani din PNNR,  vom reuşi a moderniza totul, până în 2026, atunci şi infrastructura va arăta altfel. 

 Rep: Zilele acestea, mulţi agită spiritele şi spun de o eventuală grevă pe calea ferată. Cât credeţi că este de oportună, o astfel de mişcare sindicală?!Atât pe planul imaginii publice, dar şi a imaginii sindicatelor...

I.M: La ora actuală noi avem o stare conflictuală, cu ministerul, implicit cu Guvernul României, asta pentru că nu reuşesc să aloce sumele minimale necesare pentru desfăşurarea activităţii pe calea ferată. Şi aici discutăm de subvenţiile care se alocă pentru „gestionarul de infrastructură”, respectiv CFR SA.

Acolo, lucrurile merg într-o direcţie greşită; ministerul finanţelor indiferent de culoarea politică care a condus acest minister nu au reuşit a întelege următoarea realitate tehnică: pe partea de infrastructură trebuiesc ca subvenţiile să fie separate şi împărţite între ei. Adică bani pentru investiţii; bani alocaţi pentru întreţinerea infrastructurii feroviare; dar şi bani pentru exploatarea acesteia.

La ora actuală, în banii pentru întreţinere sunt şi banii care în proporţie de 85% se întorc a doua zi, înapoi. Pentru a plăti la bugetul de stat obligaţiile. Iar asta, ca să poată primi luna viitoare această subvenţie; dacă nu ... Cu alte cuvinte, mai direct; intră pe o uşă... şi iese pe cealaltă! Asta, ca şi gândire, dar şi ca practică imediată este o schemă care durează de 33 de ani; ori trebuie să înţeleagă toată lumea că, dacă dăm 1 miliard şi ceva pentru întreţinerea infrastructurii, păi aceia trebuie să se ducă în acele contracte de întreţinere.

Banii pentru exploatare ar trebui să intre separat,  şi aceştia ar trebui să primească bani pentru salarizare. Adică, bani aferenţi obligaţiilor bugetare. Atâta timp cât ne minţim... din acest 1 miliard şi ceva, pentru întreţinere mai rămân sub 100 de milioane, ca să putem a ne face treaba. Şi atunci, indiferent pe cine ai pune să conducă, neavând bani îi va fi foarte greu a conduce pe plus... 

                    Tren în Germania -foto personal

Zilele trecute citeam cum că, transportul de marfă s-a dus şi mai jos; viteza comercială a scăzut la 15,9 de la 17,4 km-oră. La transportul de călători pare un pic mai bine, acolo avem aceste tronsoane; Bucureşti - Cţa dar şi Bucureşti- Arad care arată un pic mai bine. Adică cu o viteză de peste 40 de kilometri, la oră.  

72 de comentarii:

  1. Ca un joc, o pararlela ce-mi veni in minte acusica: CFR-ul de azi e precum echipa lor de fotbal... bani au..sponsori au, numai "antrenor" adecvat nu au... Cine e de vina?!

    RăspundețiȘtergere
  2. Inteleg ca, de aici, din articolul tau... ca, in fond, "noi ne pe noi, ne (cam) sabotam?!"

    RăspundețiȘtergere
  3. laic as formula cam asa: pute si scroafa e de mult transata, sub cotet. Teologic insa... iata la ceea ce m-am gandit: Iisuse, Cuvântul cel necuprins;
    Iisuse, Cuvântul cel nevăzut;
    Iisuse, puterea cea neajunsă;
    Iisuse, înțelepciunea cea mai presus de cuget;
    Iisuse, Dumnezeirea cea de necuprins în scris;
    Iisuse, domnia cea nenumărată cu anii;
    Iisuse, împărăția cea nebiruită;
    Iisuse, stăpânirea cea fără de sfârșit !

    Preasfântă Stăpâna mea, de Dum­­ne­zeu Născătoare, cu sfintele și prea­puternicele tale rugăciuni izgo­nește de la mine, sme­ritul și ticălosul robul tău, deznădăjdui­rea, uitarea, necu­noș­tința, nepurtarea de gri­jă și toate gân­durile cele întinate, cele rele și hu­litoare de la ticăloasa mea inimă și de la întu­ne­cata mea minte. Și stinge vă­paia pof­te­lor mele, că sărac sunt și ti­călos. Și mă iz­bă­vește de multe rele și adu­ceri-aminte și năravuri, și de toa­te fap­tele cele rele mă slobozește. Că bine­cu­vântată ești de toate nea­mu­rile și prea­cinstitul tău nume se slăvește în vecii ve­cilor. AminPentru rugăciunile sfinților părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin.
    .....
    Bună dimineața!
    Zi cu senin în suflet !
    Sus inima la Iisus !

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca personajul tau zice cu subiect si multe predicate ca ceva acolo, scartaie... dc nu se iau masuri? Intreb doar

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest interviu, pe cat de exploziv, pe ata de trist.Imi aduce aminte de cantecul Tamo Daleko.va invit a-l asculta! O zi linistita

    RăspundețiȘtergere
  6. Interesant, cu multe accente complete si complexe... venite din partea , poate, e opinia unui REAL lider de sindicat. Unul care iubeste CINSTEA, dar si DREPTATE! Cinste lui , dar si dvs ca ati reusit un astfel de interviu... Multe cuvinte, acuma, nici 2 bani nu fac.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iulian Mantescu este un ex, ceva din lumea veche a liderilor de sindicat, unii reali, in care un cuvant dat era ca o strangere de mana!

      Ștergere
  7. FFF bun acest material, ma bucur ca achiesati la asa ceva...la acest schimb de subiecte, intre noi... va foarte multumesc si va felicit! Un adevarat semnal de presa!!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Un interviu analiza bun, spre foarte bun, in care mai mult suntem avertizati cam ce urmeaza merge si asa... Felicitari

    RăspundețiȘtergere
  9. o intrebare...intrebatoare, asa pt tine, ca(chipurile) nu ne "vede" nimeni: ti-ai pus intrebarea, cam cati dintre Cfr-isti, sefi, lideri de sindicat, mai merg cu trenurile acelea spre casa?!

    RăspundețiȘtergere
  10. Candva, in secolul trecut aceste CF erau "PERLA"coroanei... atat capitaliste, cat si comuniste! Insa azi... "urmasii, urmasilor" au zis ca e GATA, nu ne mai trebuie. Deci, tu crezi ca noi vb, iar tu (poti) a scrie despre o alta REALITATE?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. aci, imi pare ca am putea inlocui sintagma "candva" cu o alta , una de genul: "parca si cu daca...se plimbau o dat-n barca"!

      Ștergere
  11. Trista realitate, nu numai xa nu ne putem e opune.Dar, ne si sinucidem public! Cozi de topor se gasesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din 90, incoa, politicul autohton a fabricat asa ceva... IMGB e primul exemplu... apoi, astea, exemplele au tot curs garla... Deci, nimic nou, pe caile ferate.

      Ștergere
  12. Grea povara... oameni mici, obiective mici. Oameni mari...obiective mari!

    RăspundețiȘtergere
  13. Da, bun interviu.problemele vor ramane, din pacate🤣🙏😭

    RăspundețiȘtergere
  14. Pacat ca hotiile astea nu sunt interpretate in cheia modernitatii si a viitorului! Pai nu caile suspendate sunt de viitor? Nu suspensia magnetica ne va rezolva transportul pe cale ferata magnetica? Asa ca sa multumim celor care anticipeaza si elibereaza caile.. ferate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa se zice, dar nu bagati mana, pe semnalul de alarma, a trenurilor! Va poate frige...

      Ștergere
    2. pana la urma ce suspensie magnetica, taticule, vom ajunge tot la carul tars de cai, ori..dupa caz(uri), de catre Boi!!!

      Ștergere
  15. Bun " semnal de alarma"; dar cine se va incumeta a-l trage?!

    RăspundețiȘtergere
  16. Notă: Este un material care se va intinde pe 2 episoade... nu va grabiti a trage CONCLUZII, de prima dată... o sa vedeţi şi de ce; va mulţumesc anticipat. Semnat: AUTORUL

    RăspundețiȘtergere
  17. Pe acesta tema va dau cateva explicatii tehnice, logice si banale totodata pentru lumea civilizata.Ministerul transporturilor , trenuri , avioane , autobuze transport in comun etc. toate sunt foarte bine corelate si organizate pentru o functionalitate eficienta a tuturor mijloacelor de transport persoane si marfa-
    De exemplu pleci din Amsterdam la Suceava cu avionul si faci aproape 2 ore .
    De la Suceava de la aeroport pana in centrul orasului Suceava faci o ora cu mijloace de transpor insalubre , neadecvate si partiale , adica care duc nicaieri , nu tu direct la gara sa ai tren de legatura spre anumite destinatii turistice vezi statiunile turistice declarate G.Humorului, Campulung Moldovenesc , Vatra Dornei si cam atat.
    Tu cu ce ajungi la destinatie daca nu exista transport direct la gara si auto gara, toate sunt dispersate aiurea si ineficiente.
    Ca sa ajungi la Campulung Moldovenesc faci 4 ore , de ce ? Nu exista o corelatie corecta intre avion , transport in comun si tren , toate sunt parca impotriva turistului .
    La aeroport sunt autobuze din ora in ora si te duc intr-un cartier al Sucevei si de acolo iei alt mijloc de transport si tot schimbi mijloace de transport de innebunesti.
    Daca este sa vorbim despre trenuri , toate circula anapoda fara sens si fara eficienta, nu sunt rame de trenuri pe distante scurte , oare de ce pentru ca cei care detin autocare sunt niste hoti fost cfristi grei care cum sa coreleze transportul pe cale ferata ca raman fara clienti deci , sabotare pe fata.
    Trist si dezamagitor .
    Ministerul transporturilor este dezorganizat si dezbinat parca toti ar lucra la intreprinderi private si de fapt nu le pasa de marfa si de calatori .
    Este simplu de organizat , daca as fi ministrul transporturilor totul ar fi organizat in asa fel incat toata lumea sa beneficieze de servicii si nu invers, dar tara asta este a lor a rumanilor care sunt multumiti asa , deci meritam tot ce avem.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In parte ar fi corect, dar transpotul de la aeroport, spre Sv o face onor Flutur sau primarul care ... si este de atatea mandate. Acuma cum este ministrul de organizat, eu cred ca nici nu se doreste o organizare eficienta... cunosc si eu vreo cativa care sunt pe acolo, prin minister sau structuri subordonate ministerului si nu au ce cauta acolo. Ba, mai mult chiar...cu ceva ani in urma am colaborat punctual cu Incertrans-ul. Si ce sa vezi... si acolo era un HAOS... deci, nu te contrazic, numai ca de legaturile din/spre oras-Suceava, trebusoara aceea tine de Flutur &comp. Nu de minister! Daca sti alte amanunte astept detalii, in privat. Mersi

      Ștergere
    2. Imi par corecte observatiile dar cu amendamentul lasat de "Zimbru"!!!

      Ștergere
  18. Situația de la cfr marfa seamănă inzbitor de mult cu situația din industria de apărare.... Totul pare împietrit în timp, interese, lipsa de profesionalism, sinecuri și în ultimul rind trădători de neam și tara

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, pana intr-un punct... si da multe lucruri par impietrite in timp... Restul, cum nu am destule dovezi, inca, nu vreau a ma pronunta.Multumesc, oricum

      Ștergere
    2. Imi este tare teama ca situatia din CFR, aparare, sau orice ai aleg se aseamana, atat de tare incat ...difera numai numele sindicalistilor implicati!

      Ștergere
  19. E ceva, pe cat de inictant, pe atat de toxic! O seara linistita

    RăspundețiȘtergere
  20. CFR vorba unui cantec interbelic... este "eterna poveste"!!!!

    RăspundețiȘtergere
  21. ceva in CFR-ul acesta s-a rupt; atat la propriu, cat si la figurat. Nu stiu daca se mai poate rezolva ceva, daca se mai doreste. Daca-mi este perimisa comparatia cu cea a lumii cartilor; CF sunt ca o colectie de carti rare, pe care nu sti cum sa dai de el, dar culmea tot tu(statul), le-ai ascuns in casa!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. interesanta comparatia; marturisesc ca nu m-am gandit la asa ceva.

      Ștergere
  22. nu-i alta OGLINDA ca sa o punem in fata ochilor nostrii si sa zicem: "Oglinda, oglinzoara.... care mai este cea mai frumoasa, din tara?!". Cam asa suna azi finalul povestilor "made in Romania"...

    RăspundețiȘtergere
  23. da, numai ca, pana una alta, viata noastra se scurge lin si fara sa avem parte de normalitate!

    RăspundețiȘtergere
  24. Intreb, nu dau cu parul: oare CFR-ul nu baga si o linie de tren... personal, pana in satul Prajesti? Nu de alta dar acolo este un muzeu interesant... cica, al razesilor gaozari? Ma gandesc ca o fi fost facut de Basescu, ala de la CFR, de Guvern, ce mai... de peste tot!

    RăspundețiȘtergere
  25. Uite cum vad eu, intreaga situatie, dar o zic/scriu sub forma de anecdota: Leul cheamă toate animalele şi le spune:
    -Cei frumoşi în stânga, cei deştepţi în dreapta.
    Toate animalele se conformează, numai maimuţa rămâne pe loc.
    -Dar tu ce faci? întreabă leul.
    -Ce vrei, să mă rup în două?

    RăspundețiȘtergere
  26. Chiar nu e rau, ba chiar e binevenit... dar nu tine , cum se zice? A da, mi-am amintit; nu tine de cald!

    RăspundețiȘtergere
  27. Multumesc tuturor, deopotriva... pentru interesul aratat. Maine va fi ...CONTINUAREA.Deci: TINETI APROAPE!!!! Cat mai aproape

    RăspundețiȘtergere
  28. Sodomista de valean împreună cu șobolanii de la București devoreaza țesutul infrastructurii strategice a României ! Hristos în inimile noastre !

    RăspundețiȘtergere
  29. Singura chestie e că mai întârzie când e foarte cald afară (sau condiții grele gen zăpadă multă), dar cu excepția unor rute specifice foarte lungi nu exagerat și nu mereu, am mers și destul fără întârzieri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai, pana si Dan Negru a recunoscut ca-n Japonia sunt intarzireri mari! Deci, de ce ar fi la noi, mai bine?!

      Ștergere