sâmbătă, 27 octombrie 2012

CRIMINALISTICA IN ROMANIA, INTRE A FI... SI AR TREBUI

La sfarsitul acestei sapatamani s-a terminat si  cea de- a XIII - a editie a   Conferintei Internationale de Criminalistica, iar acest eveniment s-a desfasurat intr-un moment in care Romania sufera din cauza monopolului statului creat in materia expertizelor criminalistice comasate la INEC sub tutela Ministerului Justitiei. Lucrarile la care au fost  prezente nume de marca din criminalistica romana, dar si din Europa, profesori si membri ai Asociatiei Criminalistilor din Romania, experti si reprezentanti ai Institutului National de Criminalistica din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane au fost deschise de col.(r) prof. Vasile Lapadusi, secretarul general al Asociatiei Criminalistilor din Romania, iar adjunctul IGPR, chestorul de politie dr. Vasile Viorel a atacat subiectul legat de dinamica identificarii judiciare in Politia Romana. 

  De asemenea, directorul Operatiunilor Internationale ale Laboratorului de Chimie al Guvernului – LGC Forensic Londra - Marea Britanie, Hugh Taylor a pregatit pentru participantii la aceasta conferinta o expunere despre metodele criminalistice de combatere a terorismului si crimei organizate, iar fostul sef al INML, prof. univ. dr. Vladimir Belis a subliniat aportul tehnologiei ADN in combaterea criminalitatii. Cu ocazia acestei conferinte internationale, cei interesati au vizitat o expozitie realizata cu aparatura specifica si trusele expertilor criminalisti. Prezent la aceasta conferinta, secretarul general adjunct al Ministerului Justitiei, Silviu Barbu a explicat faptul ca Romania trebuie sa se alinieze cat mai curand la normele europene referitoare la echilibrul intre calitatea de expert individual si cea de expert angajat al statului. Criminalistica trebuie sa impuna adevarul real, judiciar in fata oricaror alte circumstante”,a recunoscut reprezentantul Justitiei autohtone.
   Tot aici am initiat si un dialog si cu generalul Dan Voinea prim-vicepresedinte al Asociatiei Criminalistilor din Romania, un dialog pe care l-am vrut NECONVENTIONAL, dar din care nu am vrut sa lipseasca "glontul...dar si praful de pusca".Si, iata ce a iesit:

- Mai ştim şi că aţi sprijinit  şi chiar aţi iniţiat un nou proiect de lege, acela al expertului criminalist în România. Cu toate acestea, guvernarea PDL a cam pus frâna proiectului şi a lăsat la mâna statului acest subiect.  Adică, a cam lăsat monopolul pe acest domeniu, tot la mâna statului. Acum, că vechea opoziţie a devenit majoritara în Parlament, nu v-aţi gândit să retrimiteţi legea spre o îmbunătăţirea a sa?

- Proiectul de lege care priveşte instituţionalizarea, şi în România, a expertului criminalist privat este foarte important şi vine în sprijinul cerinţelor CEDO, car
e spun că în faţa justiţiei părţile trebuie să aibă şanse egale.
Din păcate, în România,  aşa cum aţi afirmat şi dv,  acesta este un monopol de stat şi am întâmpinat  greutăţi în promovarea proiectului nostru  chiar la Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor, ba chiar şi din partea ex ministrului secretar de stat, doamna Alina Bica, care au avut o atitudine deloc constructivă în acest sens.

  - Va`place ideea de dreptate?
  Imi place ideea de dreptate dar ideea aceasta este foate sumpa la vedere. Chiar si pt magistratii care se incumeta sa faca dreptate in dosarele care le au.Ceea ce domina este nedreptatea si de ce spun caeste scumpa si pt magistarti, pt ca si codul de procedura penala admite ca nici o cauza nu este perfecta de la inceput si poti continua procesul facand apel, sau recurs dupa caz.
    - Criminalistica  in prezent credeti ca este pe drumul cel bun?
  Ea a fost lasata pe drumuri, pt ca nu i se da atentia cuvenita nici la fac de drept; si nici in cadrul parchetelor astfel ca majorotatea procurorilor si magiustratilor nu a u o pregatire si o cultura per masura. 
- Ati fost un om aruncat de istorie in focul evenimentelor: Revolutie, dosare de revolutionari, etc; credeti ca daca azi ati in aceeasi postura ati fi putut indrepta eventuale greseli, voite sau nevoite? Si daca da, dati-ne un exemplu... va rugam. 
   Personal cand privesc la activitatea mea din trecut am bineinteles si regrete si unul ar fi acela ca nu am reusit sa fac dreptate, aporopos de intrebarea anterioara, victimelor de la Revolutie , dar si de la mineriada.Cu toate ca am facut cereri de reincadrare a mea ca procuror si chiar am avut o intalniuire la nivel de stat cu dl pres Basescu, dl ministru Boc, cu dna Kovesi in care cererea mea de reintoarcere in procuraturea parea sa fie aprobata, totusi dupa sase luni de asteptatre dna procuror general Kovesi a dat un raspuns neserioas catre CSM spunand ca "eu indeplinesc conditiile repunerii mele in Procuratura, dar ca nu este cazul sa angajeze pensionari.

 - Cum vedeţi situaţia, pe ansamblu, a criminalităţii în România? Dar în ţara noastră?
Pe ansamblu acest fenomen a crescut într-un mod alarmant şi impresia generală este ca autorităţile judiciare sunt depăşite de situaţie, iar eşecurile multor dosare penale în instanţă,şi  mă refer aici la achitările pe bandă rulantă, au slăbit încrederea populaţiei în justiţie.
Pentru ca justiţia să devină credibilă este nevoie de profesionalizarea segmentului judiciar care se ocupă de urmărirea penală şi bineînţeles de punerea ANCHETEI pe baze ştiinţifice.Iar aici mă refer la punerea în valoare a cunoştinţelor criminalistice. Când totul se va  baza pe ştiinţa vom avea, în fine, o jusititie CREDIBILĂ.

- Ati fost un om aruncat de istorie in focul evenimentelor: Revolutie, dosare de revolutionari, etc; credeti ca daca azi ati in aceeasi postura ati fi putut indrepta eventuale greseli, voite sau nevoite? Si daca da, dati-ne un exemplu... va rugam.
  Personal cand privesc la activitatea mea din trecut am bineinteles si regrete si unul ar fi acela ca nu am reusit sa fac dreptate, aporopos de intrebarea anterioara, victimelor de la Revolutie , dar si de la mineriada.Cu toate ca am facut cereri de reincadrare a mea ca procuror si chiar am avut o intalniuire la nivel de stat cu dl pres Basescu, dl ministru Boc, cu dna Kovesi in care cererea mea de reintoarcere in procuraturea parea sa fie aprobata, totusi dupa sase luni de asteptatre dna procuror general Kovesi a dat un raspuns neserioas catre CSM spunand ca "eu indeplinesc conditiile repunerii mele in Procuratura, dar ca nu este cazul sa angajeze pensionari.

-  A avut Romania postdecembrista conducatorii care si i-a meritat?
   Eu cred ca, Romania postdecembrista daca este sa judecam lucrurile dupa cum nu s-au rezolvat in 22 de ani dosarele vitimelor comunismului putem afirma ca nu asta si-au dorit romanii si ca guvernele post decembriste din acest pct de vedere au o caracateristica comnua: INUMANITATEA.

 -  Numele domniei voastre a fost vehiculat pentru Procuror General. Din motive hilare, a fost respins. V-a surprins alegerea oficiala data de catre oficialii zilei, pe tema aceasta?
   Cererea mea  afost o speranta de revenire in ministerul public tocmai pentru a finaliza dosarele pe care nu am fost lasat sa le termin.Speranta insa s-a risipit repede prin eliminarea dosarului meu pe motiv ca sunt pensionat; aspect care nu este deloc legal.
 -  Daca nu ati fi fost magistrat, ce altceva credeti ca ar fi putut fi?
    Gandul meu nu a fost sa fac magistratura si am dat examen de admitere la filosofie,insa nu am reusit. Am fost luat in armata si dupa, am dat examen la drept si am REUSIT!
 
 - Care ar fi concluzia generala al acestui simpozion international de criminalistica, in opinia dumneavoastra?

Aceasta nu ar putea fi decat una: 
      Romania are mare nevoie de institutia expertului independent, tocmai pentru a se alinia normelor europene..."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu