DACA IERI VA TOT POVESTEAM DESPRE "DERAPAJELE" CE BANTUIE PRESA ROMANEASCA IN SPECIAL, SI MEDIA IN GENERAL... AZI VREAU SA VA PROPUN SA O DAM PE BUNE... ASA CUM SE SPUNE,DEPRE SITUATIA EXISTENTA, IN PREZENT, IN DOMENIUL SANATATII.
SI, CHIAR DACA O SA VA PLACA, SAU CHIAR DACA UNII SAU ALTII VOR MAI BARFI... PE LA COLTURI :"CINE ESTE DOMNE ASTA, DE ISI DA CU PAREREA?"; AUTORUL RANDURILOR DE MAI JOS PREFERA SA LE RASPUNDA ACESTORA, CU O MINI-ANCHETA. DIN CAPUL LOCULUI, VREAU SA PRECIZEZ CA CEEA CE VETI CITI ESTE DOAR UN MELANGE MAI SCURT, A UNEI ANCHETE MULT MAI AMPLE DESPRE CEEA CE VETI CITI IN MEDIA ROMANEASCA... SPER, IN SAPTAMANILE CARE VOR URMA....
DECI, SA-I DAM DRUMUL....
"Experti în domeniul managementului sistemelor de sănătate Uniuni Europene spuneau, in 1994 ca:
Atunci cand veti auzi un politician, din tara dumneavoastra, ca vrea sa contruiasaca un spital să ştiţi că este : fie incompentent, fie prost informat, fie inconstient sau, cel mai probabil corupt;
Chiar daca va vine greu sa credeti aceste cuvinte au fost rostite la
Institutul de management sanitar, de pe o strada parca predestinata pentru
managementul in sanatate, strada
Vaselor. Si ele, spun sursele acestei anchete ar fi apartinut lui Raynald Pineau.
Insa, de unde s-a plecat, in idea managementului in sanatate, dar mai
ales unde s-a ajuns, veti putea intelege
numai avand rabdarea sa “strabateti”, noianele inghetate ale intereselor mai
mult sau mai putin directe, ce se ascund in spatele bunelor intentii. Sau, mai pe intelesul tuturor :
”Pana la Dumnezeu, te mananca
sfintii""
Inceputul, spune sursa noastra, ar fi fost undeva prin
1992, cand un domn englez, pe numele sau Richard Brazil, ar fi initiat un
program numit “ O Romanie sanatoasa”. Interesant este că Proiectul a fost
sprijinit de autorităţile de atunci. A existat chiar o lege pentru sprijinul
aunor astfel de proiecte : legea 79/1991. Proiectul s-a finalizat cu un raport.
Una din concluziile acelui Raport era observatia ca: ”in Romania se interneaza
prea mult; iar sistemul sanitar in sine este prea centralizat; aducand mai
degraba cu sistemul sovietic de tip ”. Astfel se cheltuiau prea multi bani. Ideea Raportului era ca
sistemul să sprijine dezvoltarea ambulatoriului, pentru a scădea cheltuielile
mari cu internările. În speranţa că pacientul va fi rezolvat în ambulatoriu şi
nu în spital.
Iata de ce poate, “O Românie Sănătoasă” si-a permis sa sugereze necesitatea cateva/cîtorva noi proiecte, de genul programelor “gate-keeper” (în româneşte, portar), care se spera că ar fi blocat suprainternarile din spitale. În acest sens s-a elaborat chiar legea 79 din 1991. O componentă importantă a ei era refacerea şi dezvoltarea a 453 de dispensare medicale rurale. A doua componentă a acelei legi era formarea unui Institut de Management de Sanatate. Este cel care , sub conducerea prof. Enăchescu, a reuşit finanţarea primului curs internaţional de management de sănătate în România. Aceasta realitate, in extenso, a facut ca în 1994 sa se deschida poarta unui nou proiect, care ii trimitea la scolarizare pe manageri din sanatate existenţi artunci în sistemul românesc! Aici ar fi punctul de unde am inceput ancheta noastra.
Iata de ce poate, “O Românie Sănătoasă” si-a permis sa sugereze necesitatea cateva/cîtorva noi proiecte, de genul programelor “gate-keeper” (în româneşte, portar), care se spera că ar fi blocat suprainternarile din spitale. În acest sens s-a elaborat chiar legea 79 din 1991. O componentă importantă a ei era refacerea şi dezvoltarea a 453 de dispensare medicale rurale. A doua componentă a acelei legi era formarea unui Institut de Management de Sanatate. Este cel care , sub conducerea prof. Enăchescu, a reuşit finanţarea primului curs internaţional de management de sănătate în România. Aceasta realitate, in extenso, a facut ca în 1994 sa se deschida poarta unui nou proiect, care ii trimitea la scolarizare pe manageri din sanatate existenţi artunci în sistemul românesc! Aici ar fi punctul de unde am inceput ancheta noastra.
- Sinaia - locul unde s-a stabilit o strategie sanitara pentru Romania
Asa se face ca, pana in 1994, mai exact prin martie 1993, la Sinaia are
loc un mare simpozion care trebuia sa stabileasca chipurile strategia sanitara
pe care Romania trebuia sa o imbratiseze. Si, surpriza pentru unii, normalitate
pentru altii, consensul a stabilit: experţii români au imbratisat sistemul
britanic. iar raportul oficial al simpozionului I se da domnului ministru
Mincu. Iar de aici, gihici ghicitoarea mea la cine? Pai, sursa noastra, care
din capul locului precizam ca este una foarte bine informata, dar mai ales
foarte bine intentionata, ne-a spus ca proiectul ajunge la consilierul personal
al ministrului, pe acea vreme, un oarecare domn Jezenschi (ungur de origine,
veţi vedea de ce fac precizarea aceasta).
Domnul Francisc Jezenschi nu este de acord cu consensul susţinut de
prof. Enăchescu şi neagă raportul experţilor români. El era de acord cu
sistemul german. De aceea iniţiază acţiunea care demontează consensul de la
Sinaia şi va iniţia transformarea sistemului românesc într-un sistem german.
Printre acţionari, un oarecare Sorin Oprescu? Va spune oare ceva acest nume?
Sorin Oprescu este cel care
“duce” proiectul Jezenschi în Parlament la grupul PDSR. Grupul PDSR din Senat
iniţiază Legea asigurărilor sociale de sănătate în 1993.
- Judeţe trimise la schimb de experienţă
Legea 79 a permis Guvernului să studieze sistemle de sănătate din
Europa, în ideea de a adopta pe unul dintre ele, pentru a schimba faţa
comunistă a sistemului românesc. Experţi, în general medici, din 4 judeţe sînt
trimişi peste hotare să înveţe din ţările unde au ajuns cum se construiesc
diferitele sisteme de sănătate. Acestea au fost Suceava, Sibiu, Brasov si Vîlcea. Experţii au
ajuns în: Danemarca, Marea Britanie, Germania şi, respectiv, Suedia.
Banca Mondială a finanţat acest proiect care tebuie să se termine cu un
consens: care ţară să fie luată ca model pentru sistemujl românesc de sănătate.
- “Experimentul 370”
Mai trebuie
precizat ca, prin 1993, ex ministrul Mincu este iniţiatorul HGR 370, prin care
8 judete se transforma in statii pilot pentru a vedea cum se vor comporta medicii
de circa ca doctori de familie, în ideea adoptării de către parlament a
sistemului german. “Experimentul”, daca putem sa-l numim asa (de fapt chiar aşa
a fost numit de publicul larg), este unul sortit esecului. În 1997, ministrul
de atunci, dr. Drăgulescu, de la Timişoara, declară experimentul închis şi fără
puncte pozitive de reţinut. Analiza din 1997, din Ianuarie a sugerat ca sistemul
medicului de familie în România nu va avea eficacitatea celui din Germania. Şi
nici pe a celui din Marea Britanie. Analiza din Ianuarie 1997 a arătat că
medicul de familie nu se va comporta ca un “gate-keeper”. Datele de azi susţin
concluzia ministrului CDR/PNŢCD dr. Drăgulescu (vezi mai departe).
- Primul pas in reforma sanitara - daramarea spitalelor
Paradoxal poate pentru majoritatea
dintre noi, cursul desfasurat pe Vaselor si-a inceput “pledoaria” printr-o
observatie şoc; si anume ca: “primul pas
care ar trebui facut in reforma sanitara ar fi daramarea spitalelor”.
Da, da ati citit bine, nu este o greseala de dictare, sau dactilografiere. Acestia,
expertii, fara a se crede catusi de putin ca suntem ritosi, ei bine acestia o
tineau una si buna ca: ”avem prea multe
spitale in Romania, dar si ca un politican este inconstient daca ar spune ca va
putea construi un nou spital aici..”
Publicul larg crede că dacă ar fi mai multe spitale, starea de sănătate
ar fi mai bună, sau că dimpotrivă, dacă sînt mai mulkte spitale aceasta se
datorează unei proaste stări de sănătate.
Aici, la acest punct, sursa noastra a tinut sa ne faca urmatoarea
precizare, si anume ca: starea de sanatate dintr-o ţară nu este dependentă de
numărul de spitate din acea ţară. Ea este data în principal de umatorii
factori: mancare, aer, apa, habitat.
O componentă importantă la această “dărîmare” ar fi trebuit să o aibă
medicul de familie.
- Transformarea sistemului intr-o struto-camila
Ei, si iata cum in 1994, se lanseaza
dezbaterea pe marginea proiectului legii Asigurarilor Sociale de Sanatate si care, odata cu
trecerea anilor, ajunge pana in 1997, cand devine legea 145.
Ei, dar “epopeea” nu se opreste la acest moment. Pentru că premizele aplicării legii nu erau prezente. În 1997, în România, nu se putea aplica o lege germană. Aici, vrea să fac o mică pauză pentru a vă explica cum funcţionează în Germania, sistemul german propus de ungurul Jezenschi: casele de asigurări sînt total independente de puterea politică. Nu au legături organizatorice nici cu autorităţile centrale, nici cu cele locale (de land sau de primării). Banii trmişi de către asiguraţi intră direct în conturile acestor case, nu în contul Ministerului de Finanţe (ca în România). Casele de asigurări din Germania sînt conduse de reprezentanţi ai asiguraţilor, printr-o Adunare Generală.
Culmea este că Jezenschi a propus acest sistem pozitiv pentru corupţia din România – ar fi redus-o drastic. Si, cum numai la noi, la romani, o minune nu tine prea mult. Prin 1998 sunt date 2 ordonante de urgenta, care fac sa se schimbe total sistemul lui Jezenschi si ordonanţe care il transforma brusc intr-o “strutocamila”. Aceste ordonanţe au fost date de ungurul Haydu Gabor, dela UDMR.
Ei, dar “epopeea” nu se opreste la acest moment. Pentru că premizele aplicării legii nu erau prezente. În 1997, în România, nu se putea aplica o lege germană. Aici, vrea să fac o mică pauză pentru a vă explica cum funcţionează în Germania, sistemul german propus de ungurul Jezenschi: casele de asigurări sînt total independente de puterea politică. Nu au legături organizatorice nici cu autorităţile centrale, nici cu cele locale (de land sau de primării). Banii trmişi de către asiguraţi intră direct în conturile acestor case, nu în contul Ministerului de Finanţe (ca în România). Casele de asigurări din Germania sînt conduse de reprezentanţi ai asiguraţilor, printr-o Adunare Generală.
Culmea este că Jezenschi a propus acest sistem pozitiv pentru corupţia din România – ar fi redus-o drastic. Si, cum numai la noi, la romani, o minune nu tine prea mult. Prin 1998 sunt date 2 ordonante de urgenta, care fac sa se schimbe total sistemul lui Jezenschi si ordonanţe care il transforma brusc intr-o “strutocamila”. Aceste ordonanţe au fost date de ungurul Haydu Gabor, dela UDMR.
- Ce contineau aceste doua ordonante de urgenta?
În acest moment are loc schimbarea
sistemului, de la cel german al ungurului Jezenschi, la o struţo cămilă a
ungurului Hajdu. Următoarea ordonaţă, nr 78 creiază
premizele funcţionării temporare a unor structuri, ce nu existau pînă atunci.
“Pai, la noi, Casa de Sanatate devenea ordinatorul principal de credite si se
acorda independent a acestora. Astfel s-a ajuns ca bugetul caselor sa fie trecut
prin Parlament. Si, totul parea sa functioneaze.
Spun asta pentru ca sistemul de asigurari de sanatate a fost creat sa aduca mai multi bani si de a scadea numarul de internari in spital. In primii doi ani obiectivul de a colecta mai mult a fost atins, dar nu scazut numarul de internari ci a crescut” a recunoscut sursa .
Asa se face ca, in 2001 se ajunseses la cifra de 6 milioane de internari. Si, guvernantii de atunci au dat vina pe medicii de familie. In 2002 s-au facut cateva sedinte pe aceasta teme.Tot in acea perioada apare si O.G, prin care se specifica ca: “Casele de asigurari nu sunt in stare sa stranga banii”. Iar din acel moment totul trece la ministerul Finantelor. Ordonanţa 150 de fapt “naţionalizează” fondul de sănătate.
Spun asta pentru ca sistemul de asigurari de sanatate a fost creat sa aduca mai multi bani si de a scadea numarul de internari in spital. In primii doi ani obiectivul de a colecta mai mult a fost atins, dar nu scazut numarul de internari ci a crescut” a recunoscut sursa .
Asa se face ca, in 2001 se ajunseses la cifra de 6 milioane de internari. Si, guvernantii de atunci au dat vina pe medicii de familie. In 2002 s-au facut cateva sedinte pe aceasta teme.Tot in acea perioada apare si O.G, prin care se specifica ca: “Casele de asigurari nu sunt in stare sa stranga banii”. Iar din acel moment totul trece la ministerul Finantelor. Ordonanţa 150 de fapt “naţionalizează” fondul de sănătate.
Insa, de aici si pana la introducerea coplatii nu mai este decat un
pas…. La care va invitam sa vedeti cum s-a ajuns, in episoadele urmatoare. Poate ca asa, macar de la noi veti intelege de ce pana si FMI-ul este
atent la acest sistem al coplatii…
... In curand, insa veti putea citi si restul "ADEVARULUI" despre sistemul sanitar romanesc…
SANATATEA ESTE UN CAPITOL MULT PREA GENEROS... SI LA NOI, LA CALUGARI SISTEMUL PARE SI MAI ALAMBICAT....
RăspundețiȘtergereDin pacate romanii simt pe viata lor ceea ce se intampla in sanatatea romaneasca
RăspundețiȘtergere