IULIAN MĂNTESCU - singurul sindicalist de "cursă lungă"
Veţi putea afla adevăruri încă „nepronunţate”, ori spuse la vreo şuşă, pe culoarele interminabile ale ministerului, ori prin vagoanele insalubre, cu care azi CFR-ul se prezintă, pe multe linii, din ţara asta.
Rep: Mai este, sau nu, la ora actuală CFR Marfă existent, din punct de vedere administrativ?
I.M: Nu numai că există, din punct de vedere administrativ, dar chiar şi financiar. Este deja o societate care şi-a revenit din punct de vedere al veniturilor obţinute din exploatare, dar şi a cheltuielilor venite din punct de vedere al exploatării acesteia; deja s-a „curăţat”. Acest lucru îl consider cel mai bun, pentru CFR Marfă, ea se află cam de doi ani de zile, în procedura de concordat... ba, mai mult, acest lucru s-a prelungit pentru încă doi ani de zile. Noi sperăm ca, în perioada care a mai rămas, CFR Marfă să-şi rezolve toate problemele, astfel încât să devină o societate profitabilă a statului român.
Ar mai fi ceva de semnalat; în ultimii doi ani de zile a început să crească ca şi cotă de piaţă, chiar dacă a pierdut unele contracte de genul Conpetul. Dar a câştigat altele, şi uite cum de la 19% cotă de piaţă, a volumului de mărfuri care azi se transportă în România, s-a ajuns undeva la 27%. Este a doua societate pe acest eşichier economic, după Grup Feroviar Român, care este azi liderul de piaţă. Pentru noi, acesta este lucrul cel mai îmbucurător.
Rep: Cine credeţi dvs că ar fi în spatele lansării şi propagării unor astfel de zvonuri?Cine ar avea interesul, din punctul de vedere al concurenţei să vadă CFR Marfă, cât mai jos posibil?
I.M: Vedeţi dumneavoastră, influenţa în Europa de Est este deţinută de Germania-Austria. Ei sunt cei care, prin filialele lor care operează în România sunt interesate ca, în primă fază CFR Marfă, iar ulterior şi alte firme cu capital privat românesc vor fi supuse „tirului” acestora, asta ca să le ducă cât mai jos din punct de vedere al veniturilor şi să crească ei!
Deci sunt convins de acest lucru, e de ajuns să ne uităm numai, ori doar la transportul de călători, unde acea presiune s-a materializat la conducerea ARF(Autoritatea de Reforma Feroviara), unde timp de 5 ani de zile, prin persoana domnului Gavrilă Ion, care nu a făcut nimica în folosul statului român; mă refer la faptul de a achiziţiona material rulant nou, pentru cei 6 operatori români, din piaţă: cel de stat, la care se adaugă şi 5 operatori privaţi. Repet, chiar cu riscul de a-i „zgândări” încă pe unii, dar nu a făcut nimica de a achiziţiona acest material... Şi atunci este normal ca să-ţi pui anumite semne de întrebare, de ce nu, chair să ajungi la concluzia că acesta, nu servea intereselor economice ale statului român! Şi atunci, normal că este o mică victorie, cum că un astfel de personaj a fost „măturat” din peisajul căilor ferate, dar cu oarecare greutate, pentru că era susţinut din afară.
A venit domnul Roşianu care a „pus piciorul în prag” şi a înţeles că trebuie să luptăm pentru interesele românilor! A intereselor româneşti,în cele din urmă... A reuşit a debloca licitaţiile, unele sunt chiar finalizate, iar sperăm ca-n luna august să aducem primul tren electric, pe care să-l omologăm până în toamnă, ca începănd cu luna decembrie, pe calea ferată românească să circule primul tren electric...
Tren modern din Germania anului 2023
Rep: Pe ce trasee vor fi văzute acestea?
I.M: Se speră ca, în maximum 20 de luni să vină toate cele 37 de trenuri electrice, care vor fi date cu prioritate pe secţiile principale: Bucureşti-Cta, Bucureşti-Arad, Bucureşti-Timişoara, sau Bucureşti-Suceava. Ele vor fi împărţite pe toate ariile de transport ala CFR-ului!
Revenind la ideea de unde am plecat în dialogul nostru, da...afirm că ne-au pus „beţe-n roate”; dar am reuşit a-i convinge atât pe expremierul Ciucă, dar şi pe ministrul Grindeanu că trebuia semnat acel contract de servicii publice, pe 10 ani, aşa cum permitea legislaţia. În caz contrar, anul acesta trebuia să liberalizăm atribuirea secţiilor de remorcare şi cu siguranţă, nici un operator din cei 6, nu îndeplineau condiţiile din punct de vedere tehnic. Aşa că automat erau eliminaţi şi intrau pe piaţa românească firme precum DB, SNCF, Tren Italia, sau altele...
"Aşteptând un tren...în gară"; Germania 2023
Sperăm ca-n ăştia 10 ani, să reuşim a achiziţiona acest material nou şi să ne „batem”, de la egal, la egal, cu toate aceste firme. Asta, şi pentru că acolo, statul susţine aceste firme, iar la noi dacă faci un astfel de gest, de a capitaliza societatea, e ajutor de stat; o mizerie, în opinia mea.
Chapeau bas !
RăspundețiȘtergeresa dam cu cusmele de pamant, in limbaj arhaic!?
ȘtergereVorbim de lucruri sfinte, sunt mulți cei care nu vor ca aceasta țară să nu funcționeze și să nu crească în abundență din nefericire pentru noi, comisioanele de milioane de euro pentru propria lor abundență sunt mult mai importante decât această țară și poporul ei, așa că să îmi fie cu iertare dar am ajuns o țară a sclaviei, nu mai exista de mult decât oamenii foarte bogați și săraci lipiți adică sclavi care servesc celor bogați pentru o amarata de pâine, o zi plăcută oameni frumoși și mult noroc, toți avem nevoie de el pt a putea supraviețui în propria noastră țară.
RăspundețiȘtergeremultumesc
ȘtergereChiar interesant!
RăspundețiȘtergeresper... macar atata sa fi reusit!
ȘtergereOk, dar mai departe? Si care e urmarea concreta: dezastrul?!
RăspundețiȘtergereUrmarea?! Cred ca o vedem noi, in fiece zi.
ȘtergereViata intreaga este o calatorie, cu diferite peroane, cu diferiti "nasi"! In rest, totul devine o poveste.
RăspundețiȘtergereStiu asta: fiecare nas isi are nasul...
Ștergerevarii motive, interese obscure
RăspundețiȘtergereintotdeauna au fost... si una, dar si alta.
ȘtergereDesi materialul e mai compact, ideile sunt mai putine. Pana de idei, cumva?!
RăspundețiȘtergereNu, Ghita, ca doar nu suntem la portita. Ci, mai curand, momentan atatea s-au putut a zice, ori scrie. Mult mai usor, nu crezi?
Ștergerepentru un week end e un material care suscita interesul, insa ca si calator imi par doar vorbe... acoperite de multe suieraturi. Asa vad.
RăspundețiȘtergereDepinde cum ati interpretat totul... e la liber, ca si la nas, pe tren.
Ștergerecunosc acest om, acest personaj; subscriu la ideea din foto-ul din material ca este "de cursa lunga"... de citit, il voi da mai departe
RăspundețiȘtergerechiar este...
Ștergereazi acest material se vrea a fi un "corolar" la toate cate au fost, dar si un "memento mori" adus altor lifderi din CFR: Sala, Gogonea, Molea, Posdarescu doar cativa dintr-o lista lunga. Va multumesc anticpat, va rog a-l citi. Weekend placut, usor!
RăspundețiȘtergereIdeea imi pare de salutat.
Ștergerela noi, in Gagauzia , altfel circulam... sic!!!!
RăspundețiȘtergereCum altfel? Pe jos, cu boii, sau cu rachetele?!
Ștergereacolo nu circulati si pe tancuri, cumva?!
Ștergerecand o sa vina acele vremuri, credeti ca va zbura si porcu?! Doar intreb...
RăspundețiȘtergerenu stiu, nu sunt vanator.
Ștergereinterviul este ok, spre bun, la o scara de note, asa ca la scoala e undeva intre 8+ si 9. Imi satisface multe dintre problemele pe care si eu mi le puneam. Va felicit
RăspundețiȘtergeredeci, cred ca am trecut clasa, ba chiar pot visa si la coronita.Multumesc
Ștergerecorect, mai ales ca incepe nebunia cu marea, cu concediile; numai ca deja ma asteptam ca acele trenuri sa fi aparut deja... nu credeti ca era "deja" momentul?!
RăspundețiȘtergereNeata, un cantec din copilarie graia asa: 'gargaritza ...itza...hai in poienitza"; dar cu ce ajungem noi in acele poienitze?! Ca trenuri nu prea, conditii nu prea, drumuri ... o laie!!!!
RăspundețiȘtergerece are una, cu alta?!
Ștergerepana una alta, cand mergi cu trenul e ca si cum ai merge pe jos...
RăspundețiȘtergereaceeasi senzatie o am si eu adeseori
ȘtergereApropos de titlul ales... este funny... dar continuarea corecta era cea clasica... "foaie verde drum de fier... mi te paste un transfer..." Asa, nu ca nu ai avea dreptate, dar nu lasi loc de un mesaj pozitiv. Sanatate, de restul.
RăspundețiȘtergeream evitat ideea de plagiat literar accidental, pe cat posibil.Dar da...se putea si asa. Duminica frumoasa.
Ștergerestiu ce sa zic? o fi, n-o fi adevarat! dar, cred ca e ceva mai amplu, nu doar vorbele acestea... si nu sindicatele ar trebui a rezolva aste lucruri... traim intr-un haos generalizat
RăspundețiȘtergerepartea cu haosul total de acord!
ȘtergereInteresanta continuarea analizei situatiei din CFR! Autorul se incapatineaza, intr-un mod pozitiv sa ne prezinte un dezastru, evitabil la un moment dat, poate poate, in al 12 ceas cineva va intrlege ce a insemnat si ce ar tb sa insembe a doua armata a tarii si sistemul vascular al ecinomiei romanesti! Recomand autorului trimiterea acestor articole si catre persoanele cu responsabilitati decizionale si manageriale asupra CFR, pe persoana fizica! Mult succes!
RăspundețiȘtergereUn sincer MULTUMESC; chiar din suflet analiza dvs... si da ma incapatanez.Dar sunt cateva mici nuante de rezolvat: primo, dezastrul nu putea fi evitat de cand un domn Basescu si unul Dobre incarcau mineri a veni in Bucuresti 199o; apoi, nu cred ca nu intelege cineva insemnanatatea acestui segment al economiei romanesti care da, fusese gandit de catre Carol al II lea, mai apoi de Ghita Dej ca a doua armata a tarii, cu anexa sportiva CFR Bucuresti. Cat priveste trimiterea de articole acestea au fost trimise si "retrimise" dar, atat dna Cretu, cat si acuma dna Valean s-au facut ca nu "cunosc" limba romana! Ce vina am eu?! O seara buna si inca o data...va multumesc
ȘtergereSe pare ca partidele nationaliste vor da majoritatea in 2024, asa ca sunt șanse majore ca CFR MARFA sa-si majoreze semnificativ cota de piață și sa-si achite și datoriile și sa iasă de sub spectrul amenințărilor hue !
RăspundețiȘtergereNu este o perspectiva tocmai ingrijoratoare. Sa urmarim "aspectul" zic...
ȘtergereDaca tot am citit o mica serie de materiale despre cfr si calatori, fiindca tot este inceput de saptamana zic sa scriem si spunem si o rugaciune, una de calatorie: Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ești Calea, Adevărul și Viața, și ai călătorit împreună cu sluga Ta, Iosif, precum și cu cei doi ucenici care au mers la Emaus. Însuți, Stăpâne, călătorește și cu mine, robul Tău, binecuvântând călătoria mea. Trimite-mi mie înger păzitor, precum lui Tobie, să-mi fie povățuitor și să mă ferească nevătămat de toată întâmplarea cea rea, astfel cu pace, sănătate și cu bună sporire, să mă întorc întru ale mele și toată viața mea să preamăresc preacinstitul și de mare cuviință numele Tău, al Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin
RăspundețiȘtergereAmin... zic tie, cititorule!
ȘtergereIn experienta mea, baile din CFR sunt jale. Am noroc ca sunt baiat, nu imi pot imagina cum se aseaza cineva pe capacul ala. Voma, diaree, urina peste tot pe jos, WC-uri infundate. Oribil
RăspundețiȘtergereeu zic si scriu ca asta e prima mare problema la cfr calatori...IGIENA.va foarte MULTUMESC. O zi buna
Ștergere
RăspundețiȘtergeresalut, eu n-am avut niciodata probleme cu CFR-ul. Si nu merg de 3 ori pe an, merg f des. La nivelul curatenie sunt ok-ish, insa asta depinde de rangul trenului si alti factori (adica n ar trebui sa ai deloc asteptari intr-un personal random de prin Oltenia de exemplu) R (regio) sunt personalele care opresc in fiec statie, au vag etajate sau mai vechi si sunt cele mai ieftine RE (regio expres) care opresc in statiile importante + altele mai mici si au vag similare cu IR la un pret mult mai ieftin IR (inter regio) opresc doar in statiile importante si au vag de obicei ok, dar depinde de noroc aici si de trenul cu care mergi dar si costa destul de multicel. IR-N e tot interregio numa ca merge noaptea pe distante gen Buc Satu Mare, etc si IC (inter city) care merg cel mai rapid, au vag la fel ca IR si RE insa costa mai mult ca IR si tu doar castigi cateva zeci de minute, ba chiar cel Bucuresti Iasi ajunge cu 5 6 minute mai greu ca cel mai rapid IR. Scuze daca am scriz cam prost dar sunt pe tel, daca mai ai intrebari ma poti intreba ca sunt pasionat de trenuri :)
O problema universala totusi sunt baile, n au sapun nici intercityurile si sunt mereu jegoase, de o treaba mica (ca baiat) sunt perfecte, pt treaba mare.. nici nu sunt gandite din start pt asa ceva deci succes 😂😂😅
da, aceasta problema e mai tot timpul una...pe cat de reala, pe atat de jenanta.Pacat.
Ștergere
RăspundețiȘtergerePe Transvania is praf si pulbere. Din cate am inteles majoritatea vagoanelor modernizate le tin pe cursa Bucuresti-Constanta. Asa ca pe restu baga numa vechituri si au redus din numar lor.
Se vor mai schimba lucrurile dupa ce cumpara vagoane noi si automotoare dar nu cu foarte mult. Din pacate dupa aia te lovesti de lipsa de educatie a calatorilor.
asa se pare... multumesc pt sinceritatea aratata
Ștergere
RăspundețiȘtergereMerg de ani de zile cu CFR, eu n-am avut probleme legate de curățenie. Poate maxim să ai vreo ceva de genul pe niște rute regio mai obscure unde să urce persoane dubioase care fac mizerie, dar aia nu e tocmai vină CFR. În rest, chiar și cu regio e ok, cu IR chiar nu-mi amintesc vreodată de vreo ceva de genul.
Singura chestie e că mai întârzie când e foarte cald afară (sau condiții grele gen zăpadă multă), dar cu excepția unor rute specifice foarte lungi nu exagerat și nu mereu, am mers și destul fără întârzieri.
o pun ca si opinie pozitiva...multumesc
ȘtergereCFR e pamant cu mici exceptii. E efectiv un gunoi ce trebuie reformat de la A la Z.
RăspundețiȘtergerecam asa simt si eu....
ȘtergereDoar ce am stat 1h in gara Brasov pentru ca s-a defectat locomotiva. Iar in unele momente am impresia ca se rupe vagonul pe curbe sau o sa ajung in padure
RăspundețiȘtergereati plecat cu trenul care pleaca din gara Bv la ora 16?!
ȘtergereNoi folosim in principal trenul concurenței, dar ultimele două dați n-am găsit bilete și am luat cfr-ul. Eu spăl toaleta comuna pentru copii și nu mă pot plânge de prea multă scârbă la ultimele două drumuri. Dar poate a fost doar norocul.
RăspundețiȘtergeree un semnal...va multumesc
ȘtergereAm si eu o intrebare, pt dvs si pt onor conducerea calatori, de la CFR: Cum vi se pare curățenia în general? Am mai călătorit Cluj - Budapesta și a fost foarte murdar, dar am citit că trenurile InterCity sunt mai moderne.
RăspundețiȘtergereE bine ca ati semnalat....
ȘtergereAti mers vreo data pe ruta Bucuresti-Suceava? Mai ales de cand au redus la minim numarul de vagoane? Pana or veni cele noi se "moare" linistit pe caldura si pe mizeria existenta. Poate le ziceti si alora din fruntea "vagoanelor", aia...de la minister.
RăspundețiȘtergerede mers am mers... restul e o "poveste", una de cosmar ce-i drept!
ȘtergereOare de ce exista discrepanta atat de mare, ca si conditii de calatorie? Pe ruta Deva -Bucuresti ici ca esti pe alte lumi... pe cand pe partea de nord... wowww, ce sa mai zici?! Crezi ca circuli prin India... zau asa!
RăspundețiȘtergereasta, sincer nu stiu a va raspunde, la concret... altii, cred ca ar face-o mai bine.Decat mine....
ȘtergereCa fost lucrator la CFR regionala Iasi pot spune ca totul este praf in ochi.
RăspundețiȘtergereSindicalistii de cursa lunga au rezistat datorita faptului ca nu au deranjat pe cei din administratia SNCFR .
La inceput sa dorit organizarea dupa modelul francez insa au constatat cate lipsuri au si au schmibat mereu numele companiei si au rupt in bucati toate serviciile.
CFR marfa a fost vandut privatizat cu tot cu personal si trenuri la niste semecheri din sistem care se numeau investitori strategici, sa dovedit a fi de fapt fostii directori din minister.
J a f organizat chiar de ei caci toate parghiile si oamenii erau in mana lor , salariatii care erau mai dezghetati au plecat din sistem pentru ca erau mereu sicanati si amenintati cu puscaria si cu dosare etc.
Un fel de intimidare la fiecare tura din parte multora sefi din servicii, se interesau cand esti de tura ca sa te urmareasca pas cu pas poate pici in plasa lor si ce satisfactie ar fi avut.
Am fost si eu lider de sindicat o perioada si chiar ma crezut ca voi putea face ceva pana cand am observat ca ma vanau doar pe mine ca eram mai guraliv si mai aplicat pe nevoile personalului .
Eu am fost in Franta pe vremea aceea si am luat contactul cu liderii sindicalisti de la CFDT cel mai mare sindicat feroviar , am vazut cum lucrau si am vazut caci erau dedicati si erau platiti sa faca doar aceasta munca de sindicat in timp ce la noi liderul de sindicat facea parte din staff si de aceea era vanat sa fie dat afara .
La vremea aceea speram ca in 10 ani va ajunge TGV la Bucuresti , eu am calatorit cu TGV acolo si am avut o experienta deosebita , iata ca au trecut multi ani sa fie 33 si TGV -ul tot la Paris este nu a mai ajuns in micul Paris se stie de ce ....coruptie foarte mare si dezinteres pentru lucrurile normale pentru poporul acesta care este tinut sub papuc .
Cei din administratie mi-au dat un sfat sa imi vad de treaba ca sunt tanar si am familie si se poate sa mi se intample ceva neprevazut si ar fi mai bine sa renunt ca altfel nu voi avea viitor.
Am rezistat o perioada dar m-am retras vazand ca si colegii de munca una spuneau si alta faceau, toti aveau relatii si daca aveau o problema la serviciu carau mereu plocoane la cei din regionala mimau ca erau sindicalisti ...la un moment dat au refuzat sa mai fie membrii din cauza presiunii facute asupra lor de cei din administratie ..... a matale esti sindicalist ia sa vedem noi cat de corect esti ca drepturi salariale cereti insa ......samd .
Ulterior dupa ce m-am retras am fost lasat in pace , si da inca de atunci am vazut ca nu exista unitate si de aceea poporul acesta poate fi usor dezbinat prin diverse metode.
Daca vrei sa iti fie bine trebuie sa fii de partea lor mimand acele lucruri care prostimea sa le si creada .
Da a fost o vreme cand sindicatele aveau coaie dar incet incet le-au vandut pentru ca asa sa decis.
Ce mai urmeaza , o mare cacialma , nu se doreste performanta si nu se doreste seriozitate caci nici oameni de calitate nu mai gasesti .
Traim alte vremuri cu alti oameni care stau toata ziua cu ochii in telefon.
Si apropo de fostii colegi unii inca mai rezista ca spera ca vor ajunge pensia.
Sunt totusi multi care au clacat sau sistemul ia incalecat pe rand pe fiecare ajungand la mila directorilor din companie.
Unii au murit , alti au plecat pe vapoare, altii au emigrat unde au vazut cu ochii , altii sunt soferi de tir prin Europa , fiecare a avut curaj la un moment dat sa renunte la prima dragoste ....calea ferata .
Colegi care au apucat sa ia o luna de pensie sau nici macar acum sunt in pamant bucurandu se de pensia vesnica, vesnica pomenire din neam in neam , cat de scurta a fost viata unora .... ca si calatoria cu trenul de la Vatra Dornei la Bucuresti si inapoi , dumnezeu sa-i ierte pe fostii colegi care nu au mai apucat sa se bucure de pensie.
Eu am avut sansa sa plec din sistem la timp , am avut viziune , sansa mea a fost ca eram mult mai dotat intelectual decat multi altii si faceam o munca banala ... o poveste fara final pentru CFR sau ce a mai ramas din aceasta mareata companie.
FFF...Buna analiză, inseamnă că articolul şi-a atins "ŢINTA"!Felicitari si dvs, pentru curaj, dar şi autorului...
ȘtergereSincer, nu am de ce a te contra(şi) ...zice altceva! Sunt multe de dezbătut: începând de la moralitate liderilor de sindicat, la cât de dotaţi au fost în comparaţie cu Puterea politică, dar şi verticalitatea la care faci referire, încă de la început... Sunt poveşti multe... dar ideea e că "scroafa e deja moartă... "Şi şti ce este mai dureros?! Că nici coteţe(trenuri) nu mai sunt... Deci, vb lui Tănase: "Şi cu asta...ce-am făcut?!"
ȘtergereConfirm... mai mult chiar; se poate da şi o chitanta pt diverse incasari , nu sunt minciuni!!!!
RăspundețiȘtergereVORBE, VORBE SI IAR VORBE?! FAPTE, PE CAND?!
RăspundețiȘtergereFoarte interesant...
RăspundețiȘtergere