Azi o să vorbim despre ceea ce generic se numește ”turism local, cu mocănița” și care în România, din informațiile noastre este făcută de către firma româno-austriacă ”S.C.Calea Ferată Îngustă SRL Crișcior”. Frma ar aparține omului de afaceri austriac, Georg Hocevar. Și poate nu ar fi nimic rău în aceste aspecte, dacă pe numele acestei firme, nu ar fi fost înregistrate numeroase plângeri, ori procese, încă pe rol. Însă, adevăratele motive pe care firma în cauză le are țin cu precădere de alte domenii; siguranța pasagerilor în trafic, dar mai ales folosirea din plin, a unei substanțe nocive și pe care Comisia Europeană a enumerat-o ca fiind una pe care, firmele de transport, pe calea ferată, ar fi trebuit a o fi eliminat demult... Realitatea însă, pare a fi cu totul alta.
Pentru cine încă nu a auzit de CREOZOT, ne facem datoria profesională, dar si morala de a aminti din raportul pe care, Comisia Europeană, în iulie 2016, o recomanda vis a vis de această substanță:
Moldovița -Traverse cu creozot
” La 1 mai 2013 vor intra în vigoare condiții restrictive privind utilizările industriale ale creozotului, o substanță chimică toxică utilizată la traversele de cale ferată, stâlpii de electricitate și împrejmuiri, în urma înăspririi de către Comisia Europeană a regulilor din domeniu. Creozotul, o substanță cancerigenă, nu mai poate fi introdus pe piața UE decât de către societățile care au primit o autorizație în acest sens. Utilizarea creozotului de către consumatori este interzisă din 2003. Noua decizie a Comisiei modifică Directiva privind produsele biodestructive și este urmarea unei evaluări a riscurilor privind efectele creozotului asupra sănătății umane și asupra mediului înconjurător. Creozotul este cancerigen indiferent de nivel și există riscuri de mediu semnificative dacă lemnul tratat cu creozot intră în contact direct cu solul sau cu apa.
Creozotul este o substanță destinată tratării preventive a lemnului utilizată de peste o sută de ani, dar temerile în privința toxicității sale au devenit tot mai mari. Creozotul este un amestec complex de sute de compuși diferiți, inclusiv hidrocarburi aromatice biciclice și policiclice (HAP), care sunt foarte nocive pentru mediu și comportă riscuri inacceptabile pentru generațiile viitoare. Societățile de căi ferate utilizează încă pe scară largă traversele din lemn tratat cu creozot, în special în zonele rurale sau în care este dificil de ajuns. Sunt de asemenea foarte cunoscuți stâlpii de lemn utilizați pentru distribuirea electricității sau pentru susținerea cablurilor de telecomunicații. Realizarea de împrejmuiri agricole sau industriale reprezintă de asemenea o piață importantă pentru lemnul tratat cu creozot.”
Iar ca să puteți înțelege și mai ușor, această folosire abuziva, acolo în Bucovina, una care se practică și azi... pozele primite vorbesc de la sine. Se poate observa cum fumul emanat de acea substanță este unul negricios și pâclos, pe când atunci când se folosește un alt combustibil… fumul degajat prin hornul locomotivei este alb și cu nuanțe clar străvezii. (Așa cum se vede din comparația foto, de mai jos.)
Iar, ca să nu se spună cumva că, noi avem ceva; fie cu ”mortu”; fie cu domnul austriac, noi vom cita din acel raport al Comisiei Europene:
” Analizele ciclului de viață al produselor arată că în anumite cazuri nu există alternative adecvate. În consecință, statele membre pot autoriza introducerea pe piață a acestei substanțe pentru utilizări clar definite, în cazul în care nu există alternative care să aibă un efect mai puțin nociv asupra mediului înconjurător. Astfel de cazuri presupun aplicarea unor condiții stricte, inclusiv măsuri de protejare a lucrătorilor împotriva expunerii în cursul procesului de tratare și de manipulare a lemnului tratat. Consultarea părților interesate, care a făcut parte din procesul de luare a deciziilor, a arătat că unele din utilizările creozotului au beneficii socioeconomice considerabile.
- Pașii următori
Statele membre trebuie să adopte și să publice acte legislative naționale pentru a se conforma acestei decizii a Comisiei cel mai târziu la 30 aprilie 2012. Noua legislație se aplică de la 1 mai 2013.
- Context
Din punct de vedere tehnic, măsurile de astăzi reprezintă o modificare a Directivei privind produsele biodestructive, adăugând creozotul la anexa 1 - lista substanțelor active și a cerințelor aprobate la nivel comunitar pentru includerea acestora printre produsele biodestructive. Directiva privind produsele biodestructive vizează armonizarea pieței europene a produselor biodestructive și a substanțelor active ale acestora, în vederea atingerii unui nivel ridicat de protecție pentru oameni, animale și mediul înconjurător.”
· Creozotul - între mit și realitate
Dincolo de speculații, iată care ar fi răspunsul pe care organizațiile de sănătate mondiale l-au găsit. Răspunsuri din care spicuim si noi, doar câteva:
- De ce a fost interzis creozotul?
În 2003, UE a luat decizia de a interzice utilizarea de amatori a creozotului ca măsură de precauție, din cauza preocupărilor legate de impactul creosotului asupra sănătății umane și asupra mediului .
- 2. Ce e rău cu creozotul?
Chiar și o expunere scurtă la cantități mari de creozot poate provoca efecte dăunătoare asupra pielii, ochilor, sistemului nervos și rinichilor și poate duce la moarte. Expunerea pe termen mai lung la niveluri mai scăzute de creozot de gudron de cărbune poate duce, de asemenea, la deteriorarea pielii, cum ar fi înroșirea, formarea de vezicule sau peeling.
Creozotul este toxic pentru oameni?
Agenția Internațională pentru Cercetare a Cancerului (IARC) a stabilit că creozotul de gudron de cărbune este cancerigen pentru oameni. EPA a stabilit, de asemenea, că creozotul de gudron de cărbune este un foarte probabil cancerigen uman.
- Creozotul este rău pentru a respira?
Potrivit National Institutes of Health, respirația vaporilor de creozot poate duce la iritarea tractului respirator, care poate provoca tuse și dificultăți de respirație.
Ce face creozotul corpului uman?
Aceste rapoarte indică faptul că expunerea scurtă la cantități mari de creozot de gudron de cărbune poate duce la erupții cutanate sau iritații severe ale pielii, arsuri chimice ale suprafețelor ochiului, convulsii și confuzie mentală, probleme renale sau hepatice, inconștiență sau chiar moarte.
- De ce creozotul este rău pentru oameni?
Creozotul este de obicei impregnat sub presiune pentru a crește pătrunderea adânc în lemn. Creozotul este cunoscut că arde atunci când intră în contact cu pielea. ... Lucrătorii ar trebui să fie conștienți de faptul că expunerea la creozot poate provoca iritații ale pielii, ochilor și căilor respiratorii și poate provoca, pe termen lung, leziuni ale organelor, sau chiar cancer!!!
Creozotul este canceros?
Agenția Internațională pentru Cercetarea Cancerului (IARC) a stabilit că gudronul de cărbune este cancerigen pentru oameni. EPA a stabilit că creozotul de gudron de cărbune este un probabil cancerigen uman.
- Accidentele pe calea ferată o ”obișnuință” a firmei austriacului
Gura lumii zice că, nu trece un an, fără ca firma româno –austriacă să nu aibă cel puțin un accident de trafic, de a lungul traseului care leagă Moldovița de Argel, în amonte, iar în aval... de Vatra Moldoviței. Așa se face că, numai în ultimii trei ani, pe traseul mocăniței din Bucovina au avut loc o serie de accidente, dar toate fără a avea până la ora asta, vreun răspuns oficial din partea autoritătilor locale. Cel mai de seamă accident a fost cel care s-a petrecut în primăvara anului trecut, unul lăsat cu un dosar penal și-n care mașina lui Lazăr Andreea a fost făcută armonică de către mocănița care circula; deși respectiva femeie taman ce ieșea din propria sa curte! Acuma, litigiul, la aproape un an, inca se află în etapa numită ”de mediere”… și se prea poate, zic sursele noastre, ca acesta să fie oprit ca multe altele.
Poze de la accidentele de pe calea ferată
Un alt exemplu, tot unul interesant s-a întamplat pe teritoriul comunei Moldovița, unde mașina care colecta gunoiul a fost lovită din plin de o altă mocăniță a aceleiași firme. Când am prezentat fotografia unui expert criminalist, acesta a indicat ca posibilă cauză a contactului, fie lipsa existenței unui sistem de frânare adecvat; fie o posibilă stare euforică... existentă atât de o parte, dar și de alta, a părților implicate în accident!
Exemplele acestea pot continua la infinit, dar rămâne o întrebare: De ce până acuma, având toate aceste exemple, primăria, consiliul local, dar și consiliul județean… ori alte instituții ale statului nu au luat vreo măsură?! (Nota bene, fie că ne referim la protecția mediului, fie că ne referim la acele accidente?!)
Răspunsul pare a fi unul singur; unul care deși nu a fost rostit, cu voce tare, dar care azi stă pe buzele tuturor locuitorilor, din arealul sucevean: primarul actual, dar și șeful CJ-ului județean l-au adus în zonă pe cetățeanul austriac, Georg Hocevar. Asta, deși acolo unde-și începuse afacerea cu transport feroviar de persoane, pe ruta Crișcior - Deva, chiar și acolo s-au "ivit" numeroase probleme de legalitate.
- Probleme încă de la început…
Când am căutat a afla posibile motivații, oamenii din zonă, de frică, dădeau din umeri… Singurele explicații posibile le-am găsit ”răsfoind” presa vremurilor. Pe scurt: ”la capătul unui proces început în anul 2010, omul de afaceri austriac Georg Hocevar, stabilit în judeţul Hunedoara, a avut puterea să se bucure pentru sentinţa prin care a fost achitat de acuzaţiile care l-au măcinat în ultimii ani.
Georg Hocevar a fost judecat pentru exportul ilegal al unor locomotive susceptibile de a face parte din patrimoniul cultural naţional, bunuri pe care le-a achiziţionat între anii 2003 şi 2005, înainte de a fi tăiate şi transformate în fier vechi. Austriacul le-a recondiţionat şi le-a trimis în Occident unde au ajuns să fie folosite pentru plimbarea turiştilor în parcuri de distracţii. În 2013, deși în prealabil fusese condamnat, a reușit a ”scăpa” de aceste acuzații. ” Totuși…
Primarul din Cruscior - Inaugurarea liniei-captura FB , de la G. Hocevar
· Locomotivele nu aveau valoarea estimată
Ancheta în dosarul mocăniţelor a început în anul 2009, fiind coordonată de poliţişti specializaţi în Patrimoniu, toți din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Hunedoara. Pentru meritele sale, unul dintre anchetatori a fost desemnat „Poliţistul anului”.
„Locomotivele, care au circulat în judeţ pe tronsoane de cale ferată îngustă, au fost achiziţionate şi apoi exportate ilegal de o societate comercială din comuna Crişcior (Hunedoara). Administratorul societăţii, un cetăţean străin (n.r. Georg Hocevar), a obţinut de la Direcţiile Judeţene de Cultură Hunedoara şi Cluj certificate de export ilegale, deşi bunurile în cauză nu au fost expertizate în prealabil pentru a se stabili dacă fac parte din patrimoniul cultural naţional. Două dintre locomotivele exportate fac parte dintr-o serie unicat de şapte locomotive, fabricate special pentru România în anul 1908, în Austria”, au stabilit atunci, poliţiştii. Dar, expertizele ulterior efectuate, în timpul procesului de la Curtea de Apel Alba Iulia, nu au confirmat acest fapt.
· Reacția lui G.Hocevar la faptul că AFER dorește ”obligativitatea efectuării de inspecții tehnice”
” Doar o mică parte dintre firme și-ar fi permis plata taxei de 1%, mai precis doar acele firme care, pe lângă activitățile de transport turistic, derulează și alte activități mai bănoase, precum cele de exploatare a lemnului sau alte tipuri de transporturi feroviare. În niciun caz taxa nu ar putea fi plătită cu ușurință de asociațiile sau de către ONG-urile care au drept scop prezervarea transportului turistic pe linii înguste și a materialului rulant aferent. Apoi, în documente trimise Ministerului Transporturilor, asociația a explicat faptul că măsurile nu pot fi aplicate.”
· În loc de... concluzii pripite
Nimic însă, vreo explicație, asupra accidentelor rutiere produse. Dar, iată cum vede acesta legătura cu realitățile imediate din România. Specific faptul ca, ambele motivații publice au fost date presei autohtone, la o diferență de aproape zece ani. Intre ele… Din care, am sa vă lăs pe dumneavoastră a alege care variantă vă doriți. Prima, apare în 2013… Acesta spunea că: „Pentru mine, România până în 2009 a fost cea mai frumoasă şi iubită ţară, dar după ce oameni răi au călcat cu bocanci lor murdari în viaţa mea curate, nu mai trăiesc cu mare bucurie în aceasta ţară.”
Cea de a doua… e din 2022, și investitorul austriac zicea că: „Politicienii austrieci care s-au opus intrării României în Spațiul Schengen trebuiau să fie cinstiți față de români și să le spună că voi nu aveți nicio vină.
- Epilog
Iar, ca să nu mai avem vorbe, pentru cei care se inspiră de aici... îi rog a lua aminte la această recomandare: Citarea unui articol publicat pe acest site se poate face în limita a 300 de semne şi cu citarea sursei cu link activ. Nici o instituţie sau persoană (website-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul acestui website fără acordul detinatorului acestuia, și/sau al colaboratorilor.Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind Dreptul de Autor.
ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Acest site nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului....
| Întâmplare nefericită... pe traverse cu creozot |
Foarte interesant
RăspundețiȘtergereaoleu si cand ma gandesc ca si eu am fost pe acolo...
RăspundețiȘtergereSi cand te gandesti ca plimbarica aceea mai ne si costa...
RăspundețiȘtergereHallo Mugetule, ich bin „Bula cel Verde“. Ich habe das Material gelesen, es ist sehr traurig, wenn die Dinge so degeneriert sind. Ich habe es vorgezogen, die Nachricht auf Deutsch zu verfassen... damit alle "Verlierer" überrascht sind...
RăspundețiȘtergereHallo Mugetul, ...ich war tatsächlich dort. In beiden Bereichen... Ich bestätige das Geschriebene... aber wenn dort niemand etwas unternimmt... vielleicht wird Ihr Land deshalb auch das „Land aller Möglichkeiten“ genannt?!
RăspundețiȘtergereCiao...la tua triste storia. Ma non dimenticate che c'è la terra di Miorita, delle pozzanghere... e non ultimo... dei boschi boscosi... Per il resto dei filari, vi auguro il meglio!
RăspundețiȘtergereAsa conducatori, asa tara... Ce sperante sa mai avem?!
RăspundețiȘtergereNu e rau materialul... continua. Acolo bag seama ca se "ascund" mult mai multe. Decat ceea ce se vede cu "ochiul liber". La liber, adica...
RăspundețiȘtergerePrea trist... prea adevarat. Numai la noi...
RăspundețiȘtergereTrist tare.
RăspundețiȘtergerenumai la noi...pe aici se poate intampla...
RăspundețiȘtergereFoarte bun material, inchegat.Chapeau
RăspundețiȘtergereDa, interesant, actual dar si dureros.Inainte vreme, in presa romaneasca era ceva legat de o carte numita " Eterna si fascinanta Romanie". Absolut de actual si azi, un astfel de titlu! Nu gasesti?!
RăspundețiȘtergerefoarte actual...dar si cu multe "predicate" inca neconjugate de catre autoritati. Nu gasesti?!
RăspundețiȘtergereCitind tot acest material ma intreb : unde naiba adisparut atat de clamata disciplina nemteasca?! Si tot eu raspund, cu o maxima din alt german, uitat prin lume: "GHINION...."
RăspundețiȘtergereFAIN ARTICOL... DESI CU TENTE DE TRISTETE
RăspundețiȘtergereNU E RAU DELOC ACEST MATERIAL. UN SEMNAL DE ALARMA...
RăspundețiȘtergereARTICOLUL ACESTA E SOOPER OK... DAR OAMENII REZOLVA ASTA... CACI, TOT EI IL GENEREAZA. NU CREZI SI TU, LA FEL?!
RăspundețiȘtergerenu e rea povestea, are ritm si multe date!!!
RăspundețiȘtergereTipic romaneste. Se împrăștie murdărie pe omul care muncește, pune de la el si ajută comunitatea. Un demers calomnios si prea scârbos in fapt pentru a fi băgat în seama.
RăspundețiȘtergereva inselati... si stiti asta... lumea aici, la noi...zice cam asa: "Tot comuniștii au făcut asta!"
Ștergerenenicule daca taceai... te piuteai a scrie "poezii" asa insa...
ȘtergereMocanița...Creozotul...Turismul...baba și mitraliera!
RăspundețiȘtergere….așa o fi? …?
Important de reținut este faptul că...mor oameni tineri în zonă...în superba "comună turistică "! Se merită ori nu?Interesează ori nu? Se fac studii ori nu?? Ce boli? De unde? De la ce?
Pânza freatică...apa trece peste tot (explicat pă înțeles la analfabeți)...ce rezultate sunt "pă analize la apili"?? Ticăloșilor!
Dacă intr-adevăr creozotul este atât de nociv ,de ce autoritățile nu iau măsuri??
#GheorgheFlutur
#MinisterulMediului
#sănătate
#doctor
#MinisterulSanatatii
#ConsiliulJudețeanSuceava
#PrefecturaSuceava
#PNL
#PSD
#AUR
#JudețSuceava
Pentru ce sumă de "interese" nu avem răspunsuri?? Care este cifra karmică pentru care nu se intervine ? De ce în România "serviciiledăinformații" nu folosesc "tehnicile " din dotare??
Ce măsuri a luat :
#DanutTraianIliesi
#primar
#MănăstireaMoldovița
#Bucovina
#Suceava
#România
#corupție
#ConsiliulLocalMoldovița
#părinții
#copiiminunati
#PNLMoldovița
#PSDMoldovița
#AURMoldovița
#Şcoala
#profesori
#ComunaMoldovița
Bani aprobați pe studii de "fentabilități sifonate" aproape în fiecare an...ați descoperit vreo cacao ceva ,analfabeților funcțional???
....👉⛔complicitate politică,autorități,gunoiul de sub preș pentru veșnicii bani….sănătate zero!✴✴
Ați auzit de Șerpii de podele….? Aia care par ca muncesc,dar de fapt fura,Înșeală,distrug,ucid si par ca fac bine omenirii dar in fapt sunt doar șerpi care pe oriunde calcă,prăduiesc totul in cale înspre beneficiul lor !!
RăspundețiȘtergereAșa sunt și ăștia câte împraștie moartea prin diferite mijloace și combinații de genul! Spunea cineva mai sus ca in acea zona a Bucovinei s-ar ,,ascunde” mult mai multe….e real și toată lumea știe asta dar tot acea lume sta pe burta ca e apa mică….neimplicării-se cu nimic din lipsa de asumare,lașitate și frica !!
Autoritățile de ce nu vad și nu aud ? Buna întrebare…așa-i ? Fiecare poate raspunde in dreptul lui…însă in realitate scrie corupție,politic,hoție,contrabanda,interese și ,,foaie verde barabule …” restul puteți continua dumneavoastră…!!
Am citit articolul si e foarte bine documentat,din punctul meu de vedere însă e incomplet pentru ca ar mai fi multe de spus cu privire la încrengăturile acelei zone….ar fi de apreciat dacă ați continua cu aceste săpături si scoaterea la iveală a adevărului si a realității ce înconjoară acea zona cel puțin din ultimii 20 de ani….vă veti crucii !!Sa aveți o duminica binecuvântata alături de cei dragi vouă cititorilor !!
Total de acord cu tot ceea ce ati scris... si oamenii ar trebui sa incerce a nu mai sta pe burta si sa astepte ca altii sa le rezolve totul... Autorul face el ...ce poate!
ȘtergereAm citit articolul. Austriacul poluează de rupe și autoritățile noastre sunt 0. Revoltător!
RăspundețiȘtergereAmaraciune, ce sa zic?!
RăspundețiȘtergereAdevarat
RăspundețiȘtergerePe cand o continuare? E pacat a o lasa doar aci...
RăspundețiȘtergereFaina postare, ce-a mai ramas oare din urmasii lui Vatamaniuc si restul?! Doar baltage, durere si restul...
RăspundețiȘtergereLuca mai ti minte ce zicea R. Gyr?! ”Ne vomm intoarce intr-o zi/ ne vom intoarce neaparat”
RăspundețiȘtergeredeci... nu va lasati, nu e cazul!!!!
RăspundețiȘtergeredur material, dar pe cat de hard, pe atat de actual!!!!
RăspundețiȘtergere”Vor fi apusuri aurii/ cum au mai fost, cand am plecat! Ne vom intoarce neaparat... cum apele se intorc din nori. Sau cum se intoarce tremurat... pierdutul cantec de viori”... Pacat, dar continua... e pacat a te opri aci...
RăspundețiȘtergereCat de interesant material.Bravo omule, de oriunde ai fi!!!
RăspundețiȘtergereinteleg... chiar e dureros
RăspundețiȘtergereChiar ca adevaruri dureroase!!!!!
RăspundețiȘtergereȘi nimeni nu face nimic?!
RăspundețiȘtergere