AZI ESTE VINEREA MARE... DIN SAPTAMANA PATIMILOR; PENTRU CEI CARE AU UITAT INSEMNATATEA ACESTEI ZILE VA VOI AMINTI, PE SCURT, DESPRE IMPORTANTA BIBLICA A ACESTEI ZILE....
"Vinerea Mare - Vinerea Pastilor, Vinerea Seaca, Vinerea Patimilor este
zi de mare doliu a intregii crestinatati pentru ca in aceasta zi a fost
rastignit si a murit Mantuitorul lumii. Zi aliturgica, pentru ca
Liturghia reprezinta jertfa nesangeroasa a lui Hristos
Din Scriptura aflam ca dupa ce Hristos a
fost biciuit, Pilat, guvernatorul roman al provinciei Iudeea (26-36
d.Hr.), spalandu-se pe maini, rosteste sentinta. Mantuitorul Hristos
este trimis spre locul rastignirii, purtandu-Si crucea.
Ajuns la locul executiei, bratul
orizontal al crucii era fixat, cu ajutorul cuielor, de bratul vertical
infipt din timp in pamant, iar picioarele condamnatului puteau fi
asezate pe un scaunel de picioare, ceea ce usura durerile, dar lungea
supliciul. Ele puteau fi si tintuite fara sprijin, usor indoite, cu
talpile lipite de stalpul vertical. In varful acestuia se fixa o
scandura pe care era consemnata vina condamnatului, in cazul Domnului:
"Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor".
Trupul mort, coborat de pe cruce, putea
fi aruncat intr-o groapa comuna, impreuna cu instrumentele executiei,
sau putea fi incredintat oricui s-ar fi milostivit sa-l ingroape.
Din Sfintele Evanghelii cunoastem ca Iosif din Arimateea l-a coborat de pe Cruce si l-a ingropat, impreuna cu Nicodim, in mormantul sau aflat intr-o gradina din apropierea locului rastignirii."
Insa, aceasta zi, nu ar avea INSEMNATATATEA, daca nu ar fi existat MIERCUREA MARE... Ca un paradox CRUD, poate usor NEDREPT, anul acesta PASTELE ORTODOX a cazut in aceeasi saptamana cu pastele MUNCITORILOR din intreaga lume: 1 DE MAI.
Revenind insa la MIERCUREA MARE aceasta a cazut exact pe INTAIUL DE MAI; dar insemnatatea TEOLOGICA are o cu totul alta CONSONANTA.....
" Miercurea din Săptămâna Patimilor este cunoscută ca ziua în care
femeia păcătoasă a spălat cu lacrimi şi a uns cu mir picioarele
Mântuitorului, simbolizând astfel ideea de pocăinţă şi de îndreptare a
omului păcătos. Miercurea Mare este însă şi ziua în care Iisus a fost
vândut de către unul dintre ucenicii săi, prefigurând astfel arestarea
sa şi condamnarea la moarte prin crucificare.
- Vinderea lui Iisus pe 30 de arginţi
Iuda
Iscariotul sau Iscarioteanul era singurul ucenic al lui Iisus Hristos
care se trăgea din Iudeea, ceilalţi fiind de loc din Galileea. Se spune
că era unul dintre cei care stăteau aşezaţi cel mai aproape de Iisus,
deoarece primea adesea dispoziţii gospodăreşti de la Mântuitor. În seara
când Iisus se afla împreună cu discipolii săi în casa lui Simon cel
lepros din Betania, Iuda îi părăseşte şi se duce în casa arhiereului
Caiafa. De altfel, Iuda mai avusese întâlniri cu membrii sinedriului
care îl vor judeca pe Iisus, fapt ce demonstrează că actul de trădare a
fost unul premeditat. În casa lui Caiafa, le face sinedriştilor
următoarea propunere: „Ce-mi veţi da mie, şi eu îl voi da pe El vouă?
Iar ei i-au dat 30 de arginţi. Şi de atunci Iuda caută prilej să-L
predea". (Matei XXVI, 15-16).
- Între vinovăţie şi predestinare
Trădarea
lui Iuda ia astfel o formă grotescă, banii reprezentând, după unii,
scopul acestei trădări, iar după alţii, pretextul pentru împlinirea
prezicerii din Vechiul Testament. Unele păreri sunt înclinate către
ideea conform căreia predestinarea lui Iuda a fost una reală, acesta
acceptându-şi soarta şi considerând că fără fapta lui nu s-ar mai fi
împlinit cuvântul Sfintei Scripturi. Totuşi, deşi a împlinit un rol
absolut necesar în actul mântuirii, în Evanghelii se arată clar că
trădarea lui a fost făcută din proprie iniţiativă şi că prinderea
Mântuitorului, care fusese hotărâtă de sinedriu, putea fi făcută şi fără
el. Iuda nu a făcut altceva decât să grăbească arestarea lui Iisus, cel
care prezisese trădarea şi arătase că drumul Crucii este singura cale
pentru mântuirea lumii.
- Sinuciderea lui Iuda
Considerându-se,
la rândul lui, trădat de membrii sinedriului şi văzând că, după
judecată, Iisus este trimis înaintea lui Pilat din Pont pentru a fi
omorât, Iuda începe să aibă remuşcări. Pentru a încerca să-şi repare
greşeala, se duce la templul iudaic şi le spune membrilor sinedriului că
a greşit vânzând sânge nevinovat. După ce i se răspunde cu cinism că
ăsta este un lucru ce îl priveşte numai pe el, Iuda aruncă banii în
templu şi pleacă. Se spânzură mai târziu de un copac numit de atunci
„copacul lui Iuda”. În cartea Faptele Apostolilor, Sf. Luca spune că
„Iuda nu şi-a găsit sfârşitul numai prin simpla spânzurare, ci, după
cuvintele Sf. Petru, el a căzut de la înălţime în adâncul prăpastiei şi
plesnind de la mijloc i s-au vărsat toate măruntaiele”.
In istoria romanilor exemplul cel mai interesant a fost de departe TRADAREA LUI MIHAI VITEAZUL...
Decapitarea lui Mihai
Viteazul, in august
1601, a fost mai
mult decat o crima. A
insemnat asasinarea
sperantei poporului
de a trai unit in una si
aceeasi tara. Vestea
uciderii celui dintai
domn al tuturor
romanilor a adus cu
sine tulburari sociale
si politice si, in plus,
o asteptare de alte
sute de ani pana la
urmatoarea Unire.
Campia Turzii, in
august 1601: "Dusmanii se repezira
asupra lui ca niste dihanii
salbatice, cu sabiile scoase.
Ci unul dete cu sulita si-l
lovi drept in inima, iar altul
degrab ii tae capul. Si cazu
trupul lui cel frumos ca un
copaciu, pentru ca nu stiuse,
nici nu prilejise sabia lui cea
iute in mana lui cea viteaza.
Si ramasera crestinii, si mai
vartos Tara Romaneasca,
saraci de dansul". Asa este
descrisa de cronicarii romani
uciderea miseleasca a lui
Mihai Viteazul. Multi iubitori
de istorie se intreaba
insa de ce in litografia care
infatiseaza uciderea lui
Mihai, acesta este atacat
atat din fata, cat si din spate.
Nu cumva a fost tradat de
insisi prietenii lui cei mai de
incredere?
Mihai Viteazul a fost
domnitor al Tarii Romanesti
(1593-1601), la care a alipit
Transilvania (in 1599) si
apoi Moldova (in 1600),
devenind primul domnitor
al celor trei tari romanesti
unite. Principalele puteri ale
vremii erau Imperiul German
si cel Otoman. De-a
lungul domniei sale, Mihai a
urmarit unirea celor trei
provincii romanesti si s-a
folosit cu abilitate de aliatii,
dar si de dusmanii sai. In
1599, dupa victoria zdrobitoare
de la Selimbar (18
octombrie), unde a invins
oastea principelui Andrei
Bathory, care guverna Ardealul,
Mihai uneste Transilvania
cu Tara Romaneasca. Incurajat de succes,
s-a luptat si cu armata
lui Ieremia Movila, domnul
Moldovei, pe care l-a invins.
Mihai Viteazul a devenit,astfel,
la 27 mai 1600, "domn
al Tarii Romanesti, al Transilvaniei
si a toata Tara
Moldovei".
- "Nu-mi las nimanui tara si mosia"
Aceasta mareata infaptuire a lui Mihai a starnit
nemultumirea dusmanilor
sai, externi si interni, care
au pus la cale asasinarea
lui. Caderea domnitorului
era urmarita atat de habsburgi,
care nu acceptau
pretentia sa de a pastra
Transilvania, de Movilesti,
sprijiniti de Polonia, care nu
voiau sa renunte la Moldova,
cat si de nobilii maghiari.
Spre sfarsitul anului
1600, lui Mihai i se cere sa
paraseasca tara. Mihai
Viteazul insusi avea sa
scrie: "Cardinalul (A. Bathory)
imi trimite sol (...) ca eu
sa-mi parasesc tara, pentru
ca nici el, nici moldovenii,
nici chiar turcii nu erau
multumiti si nici nu voiau
sa raman in Tara Romaneasca. (...) Pana ce numi
vor arunca pamant peste
ochi, nu voi inceta sa lupt
cu turcii (...). Nu-mi las
nimanui tara si mosia pana
ce nu ma vor smulge de
acolo tarandu-ma de picioare
". In acel moment,
Mihai era motiv de teama
nu numai pentru dusmanii
sai, ci si pentru aliati. Daca
spada sa fusese de folos habsburgilor
spre a redobandi
Transilvania, era improbabil
ca, dupa victorie, Mihai
sa fi fost dispus sa le-o
cedeze. Asasinarea lui
raspundea perfect scopurilor
imperiale. Nu de un egal
caruia sa-i sporeasca puterea
avea imparatul nevoie,
ci de o unealta de care, dupa
folosinta, sa te poti dispensa.
La 16 august, la Campia
Turzii, unde se afla Mihai,
soseste si generalul Basta, a
carui prezenta, potrivit
planului de campanie, nu
era prevazuta. Din aceasta
pricina, intre cei doi ar fi
avut loc neintelegeri, spune
cronicarului Szamoskozy.
Dupa ce Mihai hotaraste
sa-si desparta oastea de cea
a lui Basta, acesta din urma
convoaca consiliul de comandanti si discuta arestarea
lui Mihai.
- I s-a taiat capul cu propria spada
La Campia Turzii, in dimineata zilei de 9/19 august 1601, o trupa de soldati germani si valoni a venit cu ordin de la Basta sa-l aresteze pe Mihai sau, in caz de nesupunere, sa-l ucida. Aflat in cortul sau, luat prin surprindere, Mihai s-a opus, iar in clipa in care a pus mana pe spada, a fost lovit mortal cu o halebarda de capitanul valon Raucigny (dupa altii, de comandantul valon Beauri), dupa care i s-a taiat capul cu propria spada. Se spune ca Basta ar fi ordonat ca trupul sau sa fie dat la caini. Cronicile povestesc ca "trei zile corpul decapitat si fara mana stanga a ramas in tarina, pana ce un roman milos l-a ingropat crestineste". Capul lui Mihai Viteazul, "retezat de securile miseliei si tradarii", a fost luat de catre fratii Buzesti si dus in Tara Romaneasca, la Manastirea Dealu, unde se afla si acum sub o lespede pe care este sapata o coroana din bronz cu inscriptia "Primului intregitor de neam glorie nemuritoare ". Radu Buzescu, unul dintre vestitii capitani ai lui Mihai, a asezat o piatra frumoasa pe acest mormant, cu epitaful: "Aici zace cinstitul si raposatul capul crestinului Mihail, marele voevod ce au fost domn Tarii Romanesti si Ardealului si Moldovei". Cronicarul George Brancovici spune ca trupul lui Mihai, cu ingaduinta lui Basta, a fost adus si inmormantat la Alba-Iulia in Mitropolia Balgradului. "Muri astfel cel mai mare dintre luptatorii nostri, in faptul unei zile de Duminica, la rasaritul soarelui, de mana acelor pe cari-i dusese abia la biruinta, din porunca unui oaspete pe care-l iertase de raul facut." (N. Iorga)
Unii istorici spun insa ca
marele voievod a fost ucis de
Basta: "Nelegiuitul Basta l-a
ucis cu viclenie si pe neasteptate,
fara nici un motiv.
Numai din invidie profunda
l-a ucis pe acest domn renumit,
celebru, de care se
temea insusi sultanul"
- Tentativa de asasinare a lui Mihai, cand era Ban al Craiovei
Craiova administrata de
Banul Mihai era infloritoare,
iar "soarta cea blanda supt
care se aflau locuitorii Banatului
era pizmuita de locuitorii
de dincoace de Olt". In acea
vreme, domn al Tarii
Romanesti era "crudul
Alexandru-Voda", care nu s-a
aratat defel bucuros de
aceasta faima a lui Mihai si
"vru sa-l piarza cu orice
chip", trimitandu-si oamenii
spre a-l prinde sau a-l ucide
in taina. Mihai a descoperit
cursa si a fugit spre Constantinopol,
insa a fost prins si
adus la Bucuresti, unde i s-a
hotarat moartea. Nicolae
Balcescu povesteste, in
"Romanii supt Mihai
Voievod-Viteazul", cum au
decurs evenimentele:
"Sosind in locul unde trebuia
a primi moartea, gadea, cu
satarul in mana, cu inima
cruda, cu ochii sangerosi, se
apropie de osandit. Dar cand
atinteste ochii asupra jertfei
sale, cand vede acel trup
maret, acea cautatura
salbatica si ingrozitoare, un
tremur groaznic il apuca,
ridica satarul, voieste a izbi,
dar mana ii cade, puterile ii
slabesc, groaza il stapaneste
si, trantind la pamant
satarul, fuge printre
multimea adunata imprejur,
strigand in gura mare ca el
nu indrazneste a ucide pe
acest om. (...) Nimeni nu se
mai gasi care sa vrea a lua
locul gadei. Multimea vazu in
aceasta intamplare un semn
ceresc, prin care Dumnezeu
voia pastrarea acestui om, si
un glas detunator de mila si
iertare scapa din peptul acelii
gloate. Boieri si popor, luara
pe osandit in mijlocul lor si,
inaintea voievodului, cerura
iertare. Vrand-nevrand, domnul
fu silit a-i darui viata".

Plecand, am inteles ca ne iubim atat de mult SIMBOLURILE incat ii TRADAM si ii putem (RE)VINDE pentru a "N" oara. Si, atunci uitandu-va la filmul de mai jos, veti intelege si ceea ce autorul acestui demers nu a PUTUT, sau poate, din prea multa SUBIECTIVITATE a omis: SI ANUME, elementul UMAN
Dar, iata ce spunea despre acest subiect, parintele SIMBOL al OTODOXIEI noastre... JUSTIN PARVU....
"Iată că s-au descoperit acum, într-un sat din Teleorman, aceste oseminte, fără cap, galbene şi frumos mirositoare. Nu ştim dacă sunt ale lui Mihai Viteazul,
dar sunt câteva argumente ce ar demonstra că ar fi cu adevărat ale
domnitorului. Faptul că s-au găsit într-o mănăstire, Plăviceni îi zice
acum, ridicată de doamna Stanca, soţia lui Mihai Viteazul, cu hramul
Sfântului Arhanghel Mihail, ocrotitorul ceresc al domnitorului. Se spune
că această biserică îi era dragă domniţei, deoarece din alunul în care
s-a adăpostit odată de turci, scăpând de la moarte, a construit sfânta
masă, unde se află altarul acestei biserici. Ei bine, în curtea acestei
mănăstiri, părinţii cu muncitorii de acolo au observat cum se surpa pământul într-un loc unde ei făcuseră un foc.
Săpând puţin, pământul s-a scurs ca într-o clepsidră şi s-au descoperit
nişte cărămizi ce alcătuiau un zid ce împrejmuiau nişte oseminte,
sfinte moaşte, care în timpul liturghiei izvorăsc bună mireasmă. Acum
sperăm că se vor face cercetări pentru a verifica dacă sunt sau nu ale
voievodului Mihai acele sfinte moaşte."
Maine este noaptea INVIERII... nu uitati ce v-a spus PARINTELE PARVU... nu va mai VINDETI...FRATII... inca o data!
Asa a fost DINTOTDEAUNA LA ROMANI....
RăspundețiȘtergereAm fost acolo, la acea manastire. Este foarte ADEVARAT tot ceea ce ati scris.Dar, din pacate intreg judetul TELEORMAN poarta "sigla" bunei guvernari a lui mister Dragnea!
RăspundețiȘtergereSi atunci, fratele meu ce te mai mira? Personajul in cauza viseaza la REGIONALIZARE... dar propriul sau judet nu este decat o RUINA.... Nici macar in SAELE nu a fost CAPABIL... sa faca un lucru, cat de cat ... mai acatari!Stiti cum se mai spune la padurea Teleormanului? PADUREA NEBUNA... Si atunci?
Paste fericit
RăspundețiȘtergeresanatate belsug si fericire!
"MEGAPITONUL"
Dragnea a ajuns în fruntea PSD si tot lucrează la bunăstarea Ţării. Dar despre acele sfinte moaşte ce s-a mai aflat?
RăspundețiȘtergereIoan
Dar de staretul de acolo ce mai sti?
RăspundețiȘtergerePăcat ca acele moaște au căzut pe mana unui stareț ciudat!
RăspundețiȘtergere