„Hei, hei,
naşule, Dă-te dumneata-ntr-o haltă jos/ Noi vrem liber trenul/
Trenul nostru e un tren frumos!”
Episodul de azi il dedic celor doi amici de ai mei : Sadam si Victoras! Nu de alta dar sa moara de ciuda oricare alt "FLORIOL", sau "CASULLA".Vorba aceea: PRIETENII STIU...DE CE"
- Dej, întâiul ceferist al ţării, creează un minister al căilor ferate
Popularitatea căilor
ferate este la apogeu în primul deceniu postbelic. Însuşi liderul
ţării, Gheorghiu-Dej, este ceferist şi tot el creează chiar un
minister al căilor ferate (pentru a sublinia importanţa socială a
breslei din care provenea). Societatea este încă în plin proces de
refacere şi înnoire, dar vechile metehne, între timp bine
întipărite în mentalul colectiv, se perpetuează, cu tot efortul
şi angajamentul membrilor partidului comunist.
Pe lângă metehne,
sunt însă şi fenomene pe drept cuvânt excepţionale: a se vedea,
de pildă, trenurile foamei, formate în anii secetei, 1946-1947.
Potrivit unei surse orale, oamenii plecau spre Transilvania pentru a
cumpăra câţiva saci cu cereale. Cel care povesteşte, pe-atunci în
vârstă de 17 ani, s-a urcat chiar el, la Ploieşti, într-un astfel
de tren care mergea spre Blaj; şi a călătorit, fără bilet, pe
acoperiş, alături de o mulţime de oameni aflaţi în aceeaşi
situaţie. Călătoria pe acoperiş a fost grea, mai ales atunci când
trenul trecea prin tunelele din munţi; oamenii trebuiau să stea
ghemuiţi ca să nu fie loviţi de plafonul tunelului sau de firele
de telegraf de pe traseul căii ferate. Ajuns la Blaj, a reuşit
să-şi procure un sac de cereale, iar călătoria de întoarcere a
fost tot pe acoperiş şi tot fără bilet. La staţia Buda, în
vecinătatea Ploieştiului, trenul a fost înconjurat de armată,
care îi vâna însă pe speculanţii de cereale, nicidecum pe
contravenienţii CFR.
Un document din 1949
menţiona următoarea situaţie la nivel naţional:„numărul
călătorilor frauduloşi se menţine încă urcat, fiind
identificaţi 213.164 călători fără bilet. Nu am reuşit să
rezolvăm această deficienţă din cauza controlului insuficient
organizat şi a greutăţii de recrutare a revisorilor de bilete care
sunt prost salarizaţi, 67 de controlori şi miliţieni fiind
bruscaţi de călători
Pentru perioada
1960-1975, fenomenul s-a păstrat în cote normale, ba chiar a scăzut
puţin. Un grup de persoane intervievate de noi ne-a câteva
explicaţii: frica şi ruşinea de a fi fost prinşi, caz în care
autorităţile expediau amenda sau o scrisoare de înştiinţare la
locul de muncă; „şi nu-ţi pica prea bine, erai mustrat şi
arătat cu degetul în şedinţe”. După 1977, fenomenul
explodează, iar naşii, adevăraţi psihologi, citesc din
ochi călătorul contravenient şi fraternizează cu el.
- Epoca în care „toate bunurile sunt ale întregului popor”. Naşul fraternizează cu contravenienţii, iar autorităţile inventează „supracontrolul”
Între călători şi
simpaticul funcţionar ceferist se naşte o solidaritate şi o
simpatie reciprocă. Controlorul sau naşul este protectorul
călătorilor cu trenul, un adevărat Mercur al vremurilor mitice. În
fond este epoca în care „toate bunurile sunt ale întregului
popor”. De ce-ar face trenurile excepţie? Pentru că practica ia
cote alarmante e inventat supracontrolul sau supranaşul, un
personaj distins, îmbrăcat într-un impecabil costum de stofă, de
600 de lei. Acesta se plimbă maiestuos prin compartimente şi
bifează suveran biletele cu un pix, iar morga lui îi face să
tremure pe călătorii fără bilet, dar şi pe popularul naş. Acest
nou personaj e creat special pentru controlorii de bilete şi pentru
a demonstra adevărul zicalei „orice naş îşi are naşul lui”.
Dar cum orice minune ţine doar trei zile, la sfârşitul anilor ’80,
călătorii îl puteau zări pe fiorosul supranaş discutând paşnic
cu naşul pe peroanele gării. În 1984, trupa Iris
lansează un cântec care face carieră în epocă: „Trenul fără
naş”. Trebuie să vă amintiţi versurile: „Urcăm
într-un tren, Trenul ăsta este trenul nostru bun. - Ce vreţi?,
zice el. - N-avem, naşule, bilet, ţi-o spun! ...Asta este trenul
nostru, Trenul celor fără bani!” Cântecul este rapid
interzis, printr-un consemn tacit al autorităţilor, întrucât
mulţi văd un mesaj ascuns în versuri precum: „Hei, hei,
naşule, Dă-te dumneata-ntr-o haltă jos/ Noi vrem liber trenul/
Trenul nostru e un tren frumos!”. Un mesaj pe care foarte mulţi
l-au perceput drept o aluzie la debarcarea lui Ceauşescu. Exagerare
sau nu, cântecul a devenit popular, iar Ceauşescu a mai rezistat
încă un cincinal. Şi tot acum, spre sfârşitul epocii Ceauşescu,
pentru a se delimita de cetăţenii bogaţi, dar proşti, care
cumpără bilete, călătorii frauduloşi se numesc cu mândrie
blatişti.
- „Domnu’ controlor, ia de aci de-o savarină...”
Criza prin care
trece societatea românească, dar şi CFR-ul, în anii ’90 avea să
conducă la o adevărată explozie a fenomenului călătoriei fără
bilet. Numeroase anchete, reportaje tv, articole în ziare,
interpelări în parlament, arestări, eliberări, camere video,
camere ascunse nu reuşesc să stopeze fenomenul. Se călătoreşte
fraudulos într-un spirit autodistructiv: pierde CFR şi implicit
statul, pierd firmele de transport auto, concurate neloial de naş
prin tarife de dumping. Şi, ce e mai grav, tânăra generaţie
creşte în această cultură a călătoriei fără bilet. Nu poţi
fi cool dacă nu te duci la mare sau la munte cu naşul. Un
fenomen pe care, vara trecută, cântăreţul Connect-R l-a
versificat pe înţelesul tuturor:„Şi nu am nicio vină/ Că
vara ochii mei sunt sensibili la lumină/ Sunt sigur, îl văd pe
naşul, pun pariu că se combină/ Domnu’ controlor, ia de aci de-o
savarină...”
Doar in 2012, potrivit
cifrelor oficiale, aproape zece milioane de români au călătorit
fără să plătească biletul.
Dar, până la urmă, de ce merg românii cu naşul? Am fi tentaţi
să dăm vina pe sărăcia noastră proverbială. Ce ziceţi însă
de India, unde populaţia este chiar mai săracă decât a noastră,
dar nimeni nu călătoreşte fără să plătească? Deci se nasc o sumedenie de intrebari, mai mult sau mai putin "ortodoxe".Iata doar doua, la care m-am gandit:
- Să fie oare de vină stăpânirea otomană, sovieticii, americanii,sau Uniunea Europeană?
- Ori, pur şi simplu, educaţia noastră?
Interesant intreg miniserialul tau! Mai am doar o intrebare: cei doi cine sunt, acei Sadam si Victoras?!
RăspundețiȘtergereDa ceva si despre RATB, avioane si nu numai.... Oricum tin sa te felicit pentru intentia ta....
Nu conteaza cine sunt cu adevarat! La fel de bine poti fi si tu, dar si oricare altul!
ȘtergereSi, bytheway, nu este vorba de SADAM HUSSEIN... In rest iti doresc multa SANATATE....
Buna alegerea cu acea poza cu Dej! De sezon.... dar de Molea si de liderii astia moderni ai sindicalismului modern ai auzit?
RăspundețiȘtergereInainte de a ma calugari am lucrat si eu in CFR....si acelea, povestile despre arivismul liderilor sindicali moderni pot fi adevarate povesti...PAREREA MEA...
Multumesc de aprecieri... de liderii sindicali, poate in alte episoade.... Doamne ajuta!
ȘtergereCred ca de vina este educatia oamenilor. Si asta se vede peste tot, de jur imprejurul nostru.
RăspundețiȘtergereFelicitari! Foarte interesant reportajul.
Dar de unul SULTANA ATI AUZIT?.... Bravo oricum....
RăspundețiȘtergereCe este acum in CFR... va fi urmat in curand si in RATB, METROREX si altele.Asta daca nu va fi declansat un razboi... aici in Balcani. Uitati-va atent.... si vb aceea: " NE MAI AUZIM SI MAINE..."
RăspundețiȘtergere